نحوه چگونگی طلاق توافقی در صورت داشتن یک رابطه ناموفق

داشتن یک رابطه موفق نیازمند تلاش دو طرف است. به دست آوردن یک رابطه سالم و موفق کار بسیار ساده‌ای است؛ اما تا وقتی که برای آن هیچ تلاشی نشود، هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. برای زوجینی که مدت طولانی‌ است که زندگی مشترک خود را شروع کرده اند ممکن است نگرانی‌هایی و گاها اختلافاتی حاصل شده باشد.

زندگی مشترک برای هر شخص می‌تواند معانی و تعاریف متفاوتی داشته باشد اما به‌ طور کلی می‌توان گفت زندگی مشترک در اصل مرحله‌ای از زندگی است که در آن یک فرد برای خود همراهی را انتخاب می‌کند و تلاش می‌کند تا آخر عمر برای آن شخص همسری صبور، مهربان، با گذشت، محترم، همدل و همدرد باشد. پایه و اساس این زندگی مشترک هم بر پایه اعتماد طرفین و در واقع یک اعتماد دوجانبه است.

اما گاهی رفتارهای زیادی وجود دارند که می‌توانند موجب به هم خوردن ازدواج و یا به وجود آمدن جدال بین زن و شوهر شوند و بر این اساس مهم ترین اشتباه در زندگی مشترک می تواند دروغ گویی ، عدم احترام به یکدیگر، عدم وفاداری و تعهد و بسیاری دیگر از موارد باشد.

زمانی که اساس یک زندگی دچار خطر می شود ممکن است زوجین ناسازگاری با یکدیگر پیدا کنند و در پی آن دیگر نتوانند زندگی مشترک خود را ادامه دهند و به ناچار و در بعضی از موارد و در بعضی از زوجین برای رهایی از گذشته تلخ و سخت و ورود به یک زندگی جدید تصمیم برجدایی بگیرند. اما این یک تصمیمی ست  که باید جوانب آن با مشاوره یک شخص آگاه تعیین شود.

اینکه صرفاً زوجین قصد جدایی تفاوت توافقی داشته باشد برای طلاق کافی نیست و باید این مراحل طی شود، بعد از تصمیم قطعی و گرفتن مشاوره ها می‌توانند با طی مراحل طلاق بگیرند.

طرفین با ثبت نام در سامانه تصمیم ابتدا به مراکز مشاوره خانواده مراجعه می‌کنند مراکز مشاوره سعی در سازش زوجین می نمایند و اگر زوجین از تقاضای طلاق منصرف نشوند با مشخص کردن موارد توافق برای تعیین تکلیف و اتخاذ تصمیم برگه عدم سازش صادر می‌شود.

زوجه و زوج با برگه ای‌ که از مشاوره بهزیستی دریافت کردن همراه با کارت ملی، شناسنامه، عقد نامه و مکتوب توافقات خود به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و طلاق توافقی را ثبت می‌کند. در این جلسه رسیدگی، قاضی دادگاه با توجه به‌ توافقات طرفین درباره مهریه، حضانت، نفقه‌ و سایر مطالبات و حقوق بین زوجین رای را صادر می کند. پس از صدور رای طلاق باید گواهی عدم امکان سازش پس از قطعی شدن به وسیله دادگاه صادرکننده رای نخستین به دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق برده شود.

بیان مراحل به زبان ساده:

۱: ثبت نام در سامانه تصمیم یا ثنا، در این سامانه تاریخ دقیق و مرکز مشاوره انتخاب میشود.

۲: کارشناس مشاوره نظر خود را اعلام کرده و برگه گواهی عدم انصراف از طلاق صادر میکند.

۳: زوجین با در دست داشتن برگه گواهی عدم انصراف از طلاق در دفاتر قضایی ثبت نام میکنند تا زمان و شعبه دادگاه مشخص شود.

۴: دادگاه پس از بررسی نظر کارشناسان و فرستادن زوجین به مشاوره یک جلسه ای گواهی عدم امکان سازش و رای خود را صادر میکند.

۵: پس از آن طرفین تا سه ماه فرصت دارند که این گواهی و تقاضای اجرای صیغه طلاق را بدهند.

۶: با حضور زوج و زوجه و یا وکیلشان اجرای صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه با حضور سردفتر انجام می گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.