افزایش ۴۰ درصدی جمعیت در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال

حسین شریعتمداری: برآورد‌های اولیه حاکی از آن است که جمعیت شرکت‌کننده در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشته است. ارزیابی دقیق و تخمین میزان شرکت‌کنندگان در راهپیمایی‌ها از جمله راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال اگرچه به تخصص در این زمینه نیاز دارد، ولی بدون برخورداری از این تخصص و بی‌آن‌که سخن از درصد‌ها در میان باشد، با نگاهی هرچند گذرا و با اندکی دقت به آسانی می‌توان فهمید که حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، به مراتب بیشتر و پُرشمار‌تر از سال گذشته بوده است.

این ارزیابی از دیگران نیز به فراوانی شنیده شده و می‌شود. از زمین و زمان جمعیت می‌جوشید، آدم‌ها انگار سال‌های سال بود که همدیگر را می‌شناختند. مهربانی از سر و رویشان می‌بارید. تا چشم کار می‌کرد جمعیت پر نشاطی دیده می‌شد که اکثر آن‌ها به صورت خانوادگی آمده بودند. پیر و جوان، زن و مرد همه آمده بودند، گویی هیچ‌کس در خانه نمانده بود! و به قول خواجه شیراز، آن عهد را که در وادی ایمن با خدای خویش بسته بودند، «ارنی گوی به میقات آورده بودند» …

و در آن هنگامه پر جوش و خروش، سهم جوانان و نوجوانان و مخصوصاً دهه نودی‌ها چشمگیر‌تر از بقیه بود. سرود‌های زیبای نوجوانان و کودکان دبستانی هم جای خود را داشت، گوش‌نواز و روحیه‌ساز بود.

این روز‌ها گرانی افسار گسیخته کالا و خدمات عمومی -صرفنظر از علت و علت‌های آن- بسیاری از مردمان این مرز و بوم و مخصوصاً اقشار مستضعف و کم‌درآمد را با سختی معیشت رو‌به‌رو کرده است و برخی بر این باور بودند که این پدیده پلشت و آزاردهنده می‌تواند مانع حضور گسترده و حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال باشد! اما مردم شریف و پاکباخته ایران اسلامی می‌دانستند که گرانی مشکل مشترک مردم و نظام است. نه آن که مسئولان و مخصوصاً مسئولان دولتی، بی‌توجه به آن از صحنه واقعی دامن کشیده و آسوده و بی‌خیال در لاک خود خزیده باشند.

از این روی حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن را که پرچم اعتقاد آنان به نظام مقدس اسلامی است، برافراشته نگاه داشتند و میان مشکلات موجود، از جمله گرانی‌های افسار گسیخته و دفاع از نظام تفاوت قائل شدند چراکه به فراست دریافته بودند راه‌حل مشکلات نیز از دروازه حمایت از نظام می‌گذرد. ملت فهیم‌تر از آن بودند که میان «پیمانه» و «پیمان» فرق نگذارند و به جای تلاش برای شکستن «پیمانه»، عهد و «پیمان» را بشکنند! و صد البته حضور حماسی و سرنوشت‌ساز ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن، از مسئولیت هیچیک از مسئولان برای مقابله بی‌امان با مشکلات اقتصادی نمی‌کاهد و نباید بکاهد.

انتخابات و مخصوصاً دو انتخابات پیش‌روی خبرگان و مجلس شورای اسلامی نیز از جنس راهپیمایی ۲۲ بهمن هستند. چرا که حضور پُر‌شور و گسترده در انتخابات -صرفنظر از آن که چه کسانی انتخاب شوند- دقیقاً مانند حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، نشانه و نماد حمایت از اصل نظام است.

از این روی، حماسه تماشایی و ماندگار حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نوید حضوری گسترده و پُرشمار در دو انتخابات پیش‌روی نیز هست. مخصوصاً آن که دشمنان تابلو‌دار انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن تمامی توان تبلیغاتی خود را برای مقابله با حضور گسترده مردم در انتخابات به میدان آورده‌اند و این‌گونه است که شرکت گسترده در انتخابات، مفهومی فراتر از انتخاب این یا آن نامزد انتخاباتی دارد و به بیان دیگر «جهاد» تلقی می‌شود. در کلام خدا به مردمان بشارت داده شده است «در مقابل هرگامی که بر می‌دارند و درپی آن دشمن را به خشم می‌آورند، عمل صالحی برای آنان نوشته می‌شود.

«..وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِین‌… هیچ قدمی که کفار را خشمگین کند برنمی‌دارند و هیچ غنیمتی از دشمنان نمی‌گیرند، مگر آنکه در مقابل هر یک از آن‌ها عمل صالحی در نامه اعمالشان نوشته می‌شود. خدا هرگز اجر نیکوکاران را ضایع نخواهدکرد». (۱۲۰ توبه).

می‌گوید ننویس! می‌پرسم؛ چرا؟ می‌گوید؛ مگر از عالم غیب خبر داری؟! می‌گویم؛ معلوم است که فقط خدای مهربان از غیب آسمان‌ها و زمین با خبر است. می‌گوید؛ پس پیش‌گویی نکن! می‌گویم هر پیش‌بینی که غیبگویی نیست! برخی از شواهد موجود می‌تواند از رخدادی که پیش‌روی است، خبر بدهد.

به قول سعدی «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سرّ ضمیر». حضور حماسی و گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و درک مثال‌زدنی و آزمون شده آن‌ها از این واقعیت که شرکت در انتخابات نیز صرفنظر از انتخاب‌شوندگان، نشانه جایگاه مردمی و نماد حمایت مردم از نظام است، حکایت از آن دارد که انتخابات پیش‌روی با حضور و شرکت حداکثری مردم و در اندازه‌ای بسیار فراتر از آنچه در برخی از پیش‌بینی‌ها آمده است، برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.