سیدوکیلی: دفاع از فلسطین مقدمه‌ای برای آن ظهور تاریخی است

حجت‌الاسلام سیدهادی سیدوکیلی استاد حوزه و دانشگاه درباره ارتباط ظهور منجی موعود و دفاع از فلسطین به خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس گفت: حقیقت ماجرای دفاع از فلسطین، حقیقت ماجرای دفاع از مظلوم است. در بحث نبرد با رژیم صهیونیستی ما در پی فتح سرزمین نیستیم، بلکه هدف ما دفاع از سرزمین و مردمانی است که زیر چکمه غاصبان قرار دارند. این دفاع وظیفه همگانی است که بر روی دوش تک‌تک مسلمین قرار دارد. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً»، امروزه این مسلمین و آزادگان جهان هستند که «ولی» و «یاور» مسلمین بوده و باید برای استیفای حقوق از دست رفته آنان تلاش کنند. پس این دفاع یک وظیفه قرآنی است که بر روی دوش ما قرار دارد و باید به آن عمل کنیم.

فلسطین منطقه‌ای تحت سیطره امپراطوری عثمانی بود که پس از فروپاشی آن، انگلیسی‌ها برای آن که از شر صهیونیست‌ها خلاص بشوند آن‌ها را به این منطقه گسیل دادند. صهیونیست‌ها که بعداً اسرائیل را تشکیل دادند، چیزی شبیه به داعش برای یهودیان هستند. در ابتدا این یهودیانِ صهیونیست به فلسطین که آمدند به عنوان بی‌پناهان شناخته می‌شدند و مردم فلسطین به آنان جا و مکان دادند. اما رفته‌رفته این قدرنشناسان به جای سپاس‌گذاری از مردم فلسطین دست به غصب زمین آنان زدند و اهالی بومی فلسطین را از شهرهایشان خارج کردند. 

ادر ادامه گفت: در این بین عده‌ای از شیعیان بیان می‌کنند که ما نباید در عصر غیبت جان خودمان را به خطر بیندازیم و جان، مال و انرژی خود را صرف مبارزه با اسرائیل کنیم. در پاسخ به این افراد باید بگوییم ما درمورد انتظار؛ از یک انتظار فعال و منفعل سخن می‌گوییم.

انتظار فعالانه یعنی نسبت به اتفاقات و اوضاع و احوال دور و بر خودمان عملکرد و کنش فعالانه داشته باشیم و دست به نقش‌آفرینی بزنیم. این نقش‌آفرینی که یک وظیفه است، دارای هزینه و مشقت‌ است. قرآنی که می‌فرماید: کونوا قوامین بالقسط شهداء بالله، وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ و… طبیعتاً دارای زحمت و سختی‌های فراوان است که با کار و تلاش می‍توان به آن رسید. 

در آخر اشاره کرد دفاع از فلسطین مقدمه‌ای برای آن ظهور تاریخی است!

سیدوکیلی گفت: این انتظار فعالانه با در خانه نشستن و دست‌بر روی دست گذاشتن به دست نمی‌آید، بلکه مستلزم حرکت و درگیر شدن با جبهه‌ای است که در برابر ما قرار دارد. انتظار فعالانه به این نیست که بنشینیم و چند حدیث بخوانیم و در آخر اسم والدین امام زمان را حفظ کنیم. انتظار فعال یعنی گسترش معارف اهل‌بیت در جهان کنونی و یکی از این راه‌های برای گسترش آموزه‌ها و منهج اهل‌بیت مقابله در برابر ظلم است.

اگر می‌گوییم امر به معروف و نهی از منکر، امروزه بدترین منکر ظلم است. امروزه دفاع از فلسطین مقدمه‌ای برای آن ظهور تاریخی است و شیعیان با دفاع از این مردمان رنج کشیده است که عیار انتظار و متابعت از حق را روشن می‌کنند. به همین جهت است که رهبری در مورد دفاع از فلسطین می‌فرمایند:« فلسطین، کلید رمزآلود فرج است!»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.