حسابرسی جنیان در روز قیامت همراه انسان ها

جنیان نیز در روز قیامت، در حسابرسی با انسان مشترک هستند. چون جن ها نیز مانند انسان مخاطب دستورات دینی هستند و تکلیف الهی به دوششان است. بنابراین پاداش و عقاب برای آنها مساله ای کاملا طبیعی است:

#حشر#جنیان#در_قیامت

وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ؛[۱] جن و انس را جز براى پرستش خود نیافریده‌‏ام.

همچنان آنجا که سخن از اعجاز قرآن است، جن را نیز در کنار انسان ها مورد تحدی قرار داده و همین نشانه مخاطب بودن جنیان در مقابل قرآن است. ضمن اینکه در آیه ای دیگر، صریحا از ایمان بعضی از جنیان به قرآن سخن می گوید:

قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً؛[۲] بگو: اگر جن و انس گرد آیند تا همانند این قرآن را بیاورند نمى ‏توانند همانند آن را بیاورند، هر چند که یکدیگر را یارى دهند.

وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَیْکَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ یَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قالُوا أَنْصِتُوا فَلَمَّا قُضِیَ وَلَّوْا إِلى‏ قَوْمِهِمْ مُنْذِرینَ؛[۳]  و گروهى از جن را نزد تو روانه کردیم تا قرآن را بشنوند. چون به حضرتش رسیدند گفتند: گوش فرادهید. چون به پایان آمد، همانند بیم‏ دهندگانى نزد قوم خود بازگشتند.

و در آیات بسیاری از حشر جنیان در روز قیامت و یا جهنمی شدن بعضی از آنها سخن گفته شده است.

وَ یَوْمَ یَحْشُرُهُمْ جَمیعاً یا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَکْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ؛[۴] و روزى که همگان را گرد آورد و گوید: اى گروه جنیان، شما بسیارى از آدمیان را پیرو خویش ساختید.

یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیاتی‏ وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُم؛[۵] اى گروه جنیان و آدمیان، آیا بر شما پیامبرانى از خودتان فرستاده نشده تا آیات مرا برایتان بخوانند و شما را از دیدار چنین روزى بترسانند.

قالَ ادْخُلُوا فی‏ أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِی النَّارِ؛[۶] گوید: به میان امتهایى که پیش از شما بوده ‏اند، از جن و انس، در آتش داخل شوید.

وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ؛[۷] براى جهنم بسیارى از جن و انس را بیافریدیم.

پی نوشت:
[۱]. ذاریات آیه ۵۶.
[۲]. اسراء آیه ۸۸.
[۳]. احقاف آیه ۲۹.
[۴]. انعام آیه ۱۲۸.
[۵]. انعام آیه ۱۳۰.
[۶]. اعراف آیه ۳۸.
[۷]. اعراف آیه ۱۷۹.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.