زندگینامه شهید غلامرضا رهبر اولین شهید خبرنگار دفاع مقدس

شهید غلامرضا رهبر در ۱۶ مرداد ۱۳۳۶ در تهران دیده به جهان گشود و در۲۱ دی ماه ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسید و و مزار یادبود ایشان در قطعه شهدای آبادان قرار دارد.

#شهید#خبرنگار#غلامرضا#رهبر

نام :  غلامرضا   رهبر

نام پدر :  غلامحسین

یگان اعزامی : بسیج ادارات

متولد :  16/5/1336 تهران

تاریخ شهادت : ۲۱/۱۰/۱۳۶۵ شلمچه کربلای ۵

دارای تحصیلات دیپلم

وضعیت تاهل :   متاهل ودارای یک فرزند دختر

مفقود الجسد

شغل : خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

مستند سازی ، گویندگی رادیو ، روزنامه نگاری

شهید غلامرضا رهبر فرزند عبدالحسین  در تاریخ ۱۶/۵/۱۳۳۶ همزمان با سالروز تولد امام رضا (ع) در تهران بدنیا آمد و به همین جهت نام غلامرضا را بر وی نهادند. از همان کودکی به گویندگی علاقه  داشت و در سنین کودکی برنامه کودک رادیو نفت آبادان را اجرا می کرد. از کودکی مورد علاقه ی خاص پدر و در سفرهای خارج از کشور همراه وی بود که در همین راستا بسیار تجربه اندوخت و با واقعیات بسیار آشنا شد. پس از دوران تحصیل و اخذ مدرک دیپلم به خدمت سربازی رفت و به قول خود او در این دوران بود که ساخته شد. خدمت سربازی ایشان مصادف بود با اوج گیری نهضت شکوهمند انقلاب اسلامی و ایشان در همین زمان بود که با اسلام اصیل و ناب محمدی آشنا شد. در عنفوان جوانی راه خود را یافت و اقدام به نشر افکار و خط مشی مکتب اسلام در پاگان نمود. او با بیان قاطع و رسایی که داشت توانست عده ی زیادی را در امر اسلام و خداشناسی جذب و توجیه نماید به همین دلیل در این دوره توبیخ و بازداشت شد شهید رهبر تا جایی که در توان داشت می کوشید از هر راهی برای پیروزی انقلاب و شکست رژیم پهلوی استفاده نماید به همین منظور گاهی فقط برای شرکت در راهپیمائیهایی که بسیار مهم تلقی می شدند از آبادان به اهواز می آمد. در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۵۸ به عنوان گزارشگر در صدا و سیمای مرکز خوزستان مشغول به کار شد. او همواره در فکر بود که مبادا اتحاد و جانفشانی های مردم و فداکاری ها و ایثارگری های آنان در دوران انقلاب پس از انقلاب از یاد برود لذا از صحنه های تظاهرات مردم آبادان، از صحنه هایی که سربازان رو در روی صف تظاهرکنندگان قرار داشتند عکس می گرفت. همه ی برنامه های روز اول پیروزی انقلاب را که در تلویزیون و رادیو اجرا شده بود روی نوار کاست بعنوان یاد بود ضبط کرده بود و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی به این تلاش شدت بخشید. او به همه ی فامیل و خویشان علاقه داشت و به آنها احترام می گذاشت اما لحظات حساس حمله و عملیات، همه را رها می کرد و به سوی جبهه می شتافت زیرا به گفته ی خودش در جبهه رحمت، عظمت و قدرت خدا را می دید و محبت او را عمیقا” حس و درک می کرد . همیشه مدافع انقلاب و جنگ و اهداف آنان بود فقط خدا و احکام اسلام را می شناخت و از هیچ کس و هیچ چیز به خود هراسی راه نمی داد به گفته ی یکی از همرزمانش  ایشان وقتی حس کرد مورد توجه مردم قرار گرفت قبل از ارسال  گزارش های جنگ آیه ای را که حضرت یوسف علیه السلام می خواند تلاوت می کرد که می گفت: اللهم انی اعوذ بک من نفسی ان النفس…

از دیگر خصوصیات اخلاقی او اینکه نسبت به خواب و خوراک بی تفاوت بود اغلب نماز شب می خواند بسیار مهربان وصمیمی و راستگو بود نسبت به مستمندان و درماندگان و افراد محتاج توجه خاص و عمیقی داشت همیشه دوست داشت کمک هایش به دیگران در خفا باقی بماند قرآن را بسیار دوست می داشت و با آن مأنوس بود به گونه ای که حتی الامکان هر روز یک صفحه از قرآن را با ترجمه آن می خواند. به هنگام تلاوت قرآن دخترش فاطمه را در بغل می گرفت و روی پایش می نشاند. هر پنج شنبه مانند یک امر واجب عینی به مزار شهدا می رفت و برایشان فاتحه می خواند. غسل و نماز جمعه را نیز ترک نمی کرد. سرانجام آن خون نگار عاشق در تاریخ ۲۱/۱۰/۱۳۶۵ در مرحله دوم عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. که پیگر پاکش در منطقه به جای ماند و نام و یادش به عنوان شهید گمنام همچنان در یادها و خاطره ها باقیست و مزار یادبودی در قطعه شهدای آبادان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.