ایران بیست‌‌‌ و دومین قدرت تجاری دریایی در جهان‌/ ناوگان کشتیرانی ایران بزرگتر از ۳ کشور صنعتی‌

ایران بیست و دومین قدرت تجاری در جهان

 جدیدترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) از قرار داشتن ایران در میان ۲۲ قدرت بزرگ تجاری دریایی جهان خبر داده است.

#شناور_پیشرفته#صنعت دریایی#ناوگان_کشتیرانی

ظرفیت ۱۹.۵ هزار تنی حمل بار ایران

در این گزارش تعداد کل کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران‌‌ ۲۵۵ فروند اعلام شده است که بر این اساس، یک فروند کشتی به ناوگان کشتی‌های ایران در سال ۲۰۲۲ اضافه شده است، ۸ فروند کشتی نیز در سال ۲۰۲۱ به ناوگان دریایی تجاری ایران اضافه شده بود.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۹ میلیون ۴۱۱ هزار تن رسیده است. همچنین سهم ایران از کل ظرفیت حمل بار در دریا در جهان ۰.۸۹ درصد برآورده شده است.

کاهش رشد تجارت دریایی جهان

تجارت دریایی که در سال ۲۰۲۱ تازه از رکود کرونا بهبود یافته و به رشد ۳.۲ درصدی رسیده بود، در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر رکود در جهان تنها ۱.۴ درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش نهاد بین‌المللی از وضعیت صنعت حمل ‌ونقل دریایی جهان، ایران به لحاظ ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه ۲۲ جهان قرار گرفته است و چندین سال است که این جایگاه در اختیار دارد.

بر اساس برآوردهای آنکتاد، ظرفیت تجارت دریایی ایران از فرانسه، ایتالیا و کانادا که از کشورهای عضو گروه ۷ و کشورهای صنعتی هستند و همچنین کشورهایی مانند عربستان، برزیل، قطر و مالزی بیشتر است.

به گزارش آنکتاد، یونان از نظر ظرفیت حمل بار، بزرگ‌ ترین ناوگان دریایی جهان را در اختیار دارد. چین در جایگاه دوم و ژاپن در رتبه سوم قرار دارند. سنگاپور، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، آلمان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.