کم توجهی بانک ها به تاکید ریاست جمهوری و صف ۲۵۰ هزار نفر وام ازدواج

علی رغم دستور رئیس جمهور مبنی بر صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان بر اساس آخرین اطلاع کسب شده همچنان ۲۵۰ هزار نفر در این صف منتظر دریافت وام هستند.

#صفر#نشدن#صف#وام#ازدواج

خبرگزاری افسران: وام ازدواج یکی از تسهیلاتی است که خیلی از جوانان سراغ گرفتنش می‌روند؛ به اعتقاد بسیاری از خانواده‌ها دریافت وام ازدواج بهنگام می‌تواند برخی از این مشکلات را برطرف کند و بر همین اساس شتاب در پرداخت آن از سوی رئیس جمهور نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

 این روزها دریافت وام ازدواج معمولا با چالش‌هایی مانند پاسخ گویی بانک‌ها و الزام به داشتن چند ضامن و صف‌های طولانی این وام همراه بوده است؛ موضوعی که باعث شد برای بهبود این شرایط مجلس شورای اسلامی مصوب کند برای دریافت وام ازدواج بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن را ندارد.

مجلس شورای اسلامی هرساله با پیشنهاد دولت رقم وام ازدواج را در قانون بودجه مصوب می‌کند. برای سال جاری رقم این وام افزایش پیدا کرد و به ۱۸۰ میلیون تومان رسید همچنین این مبلغ برای دختران زیر ۲۳ و پسران زیر ۲۵ سال ۲۲۰ میلیون تومان مصوب شد. اما صف‌های طولانی دریافت وام ازدواج زوج‌های جوان را با مشکلاتی مواجه کرده است. مسئله‌ای که باعث شد امسال در جشن هفته ازدواج رئیس جمهور به آن واکنش نشان دهند و بر تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی برای ازدواج تاکید کنند.

پیرو تاکید رئیس جمهور چند روز بعد رئیس دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی بخشی از تاکیدات رئیس جمهور درباره رفع موانع و مشکلات پرداخت تسهیلات ازدواج را در قالب دستورات پنج‌گانه به او ابلاغ کرد. در این دستور تاکید شده بود صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری باید به صفر برسد، زمان معرفی به شعب باید ۱۵ روز باشد، شعب سخت‌گیری در تضامین نداشته باشند و در غیر این صورت مدیران متخلف پیگیری می‌شوند.

حالا با توجه به گذشت بیش از ۱۵ روز از پاییز این موضوع را از حجت الاسلام مهدی متقی فر مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان پیگیری کردیم. متقی فرد گفت: توقع داشتیم پس از دستور رئیس جمهور صف دریافت وام ازدواج کاهش پیدا کند، اما همچنان ۲۵۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند.

وزیر اقتصاد در مردادماه امسال درباره موانع و مشکلات متقاضیان وام ازدواج گفته بود در زمینه وام‌های ازدواج، بانک مرکزی به‌صورت متمرکز بخشنامه‌های مربوطه را ابلاغ می‌کند و مسئله صف وام ازدواج که موجب نارضایتی مردم شده، درست است و پیگیری‌ها در موضوع وام ازدواج قطعی است.

اواخر شهریور هم مهدی صحابی مدیر اعتبارات بانک مرکزی در خصوص صف وام ازدواج گفته بود اگر بانک‌ها بخواهند این صف را به صفر برسانند به ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارند و پیش‌بینی می‌شود که شبکه بانکی تا پایان سال ۱۴۴ هزار میلیارد تومان منابع جذب کنند.

با توجه به اظهارات مسئولان صف‌های طولانی وام ازدواج همچنان ادامه دارد و بنابراین باید منتظر ماند و دید شبکه بانکی کشور چه زمانی به دستور رئیس جمهور مبنی بر صفر شدن صف وام ازدواج عمل می‌کند!

 متقاضیان وام ازدواج همچنان چندین ماه درگیر بروکراسی و سنگ‌اندازی برخی شعب بانکی هستند، شرایط جهت بهبود وضعیت از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده، اما در اجرا با کم توجهی برخی بانک‌ها مواجه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.