ابر بحران جمعیت ایران / کاهش بی نظیر رشد جمعیت ایران

رئیس اداره سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت: ایران در آستانه سالخوردگی قرار دارد و این موضوع به عنوان ابر بحران از آن نام برده می شود.

#پازوکی#بحران#کاهش#رشد#جمعیت

، عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری با اشاره یه اهمیت موضع جمعیت بیان داشت:دانشگاههای علوم پزشکی کشور در این خصوص فعالیتهایی در غالب قرار گاه  جمعیت داشته اند.

صابر جباری، سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت کشور در آستانه سالخوردگی است و این موضوع به عنوان ابر بحران از آن یاد می شود.

وی با اشاره به برگزاری “جشنواره ملی،هنری و ادبی سرزمین جوان من”،افزود: باید باور کنیم به سمت پیری درحال حرکت هستیم.

سرپرست اداره کل جوانی جمعیت وزارت بهداشت تصریح کرد:آثار ارسالی در اردیبهشت ماه سال آینده بررسی و اعلام می شود.

محمد علی طباطبایی،معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه  سال ۹۵ رشد جمعیت ۱.۲ دهم بود،گفت: این عدد درسال ۱۴۰۰، ۵۰ درصد کاهش داشته است و این در دنیا بی نظیر بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ نرخ فرزند آوری به ۱.۵ دهم رسیده است در حالی که دز سال ۹۵ این عدد ۲.۱ دهم بوده است.پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۵ به ۱.۲ دهم برسد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران از منفی شدن رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ خبر داد و گفت:در سال ۱۴۲۹ از هر سه ایرانی یک نفر سالخورده خواهد بود.

وی با بیان اینکه این جشنواره در قالب و بخش های مربوط به عموم جامعه و دانش آموزی است،اضافه کرد:محورهای این بخش خانواده کامل،حس شیرین مادری،فرزند تنهای من،من زنده هستم از جمله بخش عمومی است‌.

طباطبایی تصریح کرد: دربخش دانش آموزی نیز موضوعاتی همچون حس خوب برادر و خواهر و مضرات تک فرزندی است،؛ضمن اینکه آثار در قالب شعر،نمایشنامه،آثار دیجیتال،فیلم و عکس و…است.

وی ابراز کرد: تارنمای جشنواره ملی هنری ادبی سرزمین جوان من تعیین شده و مهلت آثار تا ۳۱ فروردین است  و آثار برتر در ۲۰ ازدیبهشت اعلام خواهد شد.

جباری درپاسخ به پرسش فارس درباره کارهای عملیاتی وزارت بهداشت در اجرای قانون جمعیت،گفت:باید موالید در کشور افزایش پیدا کند اما اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد:سازمانهایی مانند صدا و سیما،وزارت ارشاد و.‌‌خوب کار نکردند؛ضمن اینکه مشوق های اقتصادی نیز خوب اجرا نشده است.

جباری با اشاره به دستاوردهای وزارت بهداشت در اجرای قانون جمعیت ،ابراز کرد: قبلا بارداری در سن قبل از ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال پرخطر افللن شده بود که بازنگری شد .

وی متذکر شد:این گزاره اکنون به ۴۲ سال تغییر پیدا کرده است؛ضمن اینکه قبلا برای اینکه سقط جنین آسان شوداز آن به سقط القایی یاد می شد، اما اکنون طبق قانون در تمام مراحل تشکیل جنین، سقط حرام است.

سرپرست اداره جمعیت وزارت بهداشت از بازنگری در سرفصل های ازدواج و آموزش مفاهیم لازم در این خصوص خبر داد و افزود:درمان ناباروری تحت پوشش بیمه است ودر حال اصلاح این موضوع هستیم. 

وی تاکید کرد:خط شش سامانه ۱۹۰ رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت به موضوع پیگیری شکایات در خصوص اجرای قانون جمعیت اختصاص دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.