کورکومین داروی ساخته‌شده از زردچوبه / کاهش التهابات و پیشگیری از سرطان

محققان داخلی، کپسول‌های دارویی تولید کرده‌اند که با استفاده از اثرات بیولوژیکی زردچوبه و کورکومین آن، خاصیت ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و پیشگیری‌کننده از سرطان دارد.

#کپسول#زرچوبه#درمان #التهاب#کورکومین#آنتی_اکسیدان

به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در دل زیست‌بوم فناوری و نواوری کشور، کپسول‌های نانومیسل‌ها با اثرات بیولوژیکی زردچوبه و کورکومین تولید شده که اثرات ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و پیشگیری‌کننده از سرطان دارد.

این محصول که با حمایت ستاد توسعه نانو فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تولید شده حاوی کورکومین است که قابلیت پخش و انحلال در آب را دارد. کورکومین به علت عدم انحلال در آب، قابلیت جذب توسط بدن را ندارد. لذا محلول‌سازی کورکومین در محیط آبی دارای اهمیت فراوان است.

یکی از معضلات کورکومین حلالیت کم آن در محیط آبی بدن است. از این رو برای کاهش این معضل، کورکومین به صورت بارگذاری شده در نانومیسل تولید می‌شود که باعث افزایش قابلیت جذب کورکومین در بدن و افزایش کارایی آن می‌شود. این محصول توسط شرکت اکسیر نانو سینا، در کشورمان با قیمت پایین تولید و روانه بازار شده است و به عنوان «بهبود دهنده عملکرد کبد و دستگاه گوارش» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین کپسول سینا کورکومین در «درمان کمکی دیابت»، «ترمیم بافت‌های آسیب دیده»، «کاهش عوارض شیمی درمانی»، جلوگیری از تشکیل لخته در عروق»، «کمک به درمان آلزایمر و پارکینسون» و پایین آوردن کلسترول» موثر است.

با توجه به ماهیت لیپوفیل کورکمین، جذب خوراکی کورکومین در فرم‌های معمول خوراکی (پودر، کپسول و قرص) بسیار پایین است. ولی در فرآورده سیناکورکومین در بخش هیدروفوبیک، نانومیسل‌های کورکومین محبوس است. این نانومیسل های کروی شکل ذره‌های حدود ۱۰ نانومتری دارند و باعث افزایش حلالیت در آب کورکومین می‌شوند. پس از مصرف خوراکی، کپسول‌های سافت ژل حاوی نانومیسل‌های کورکومین در کمتر از ۱۵ دقیقه در محیط اسیدی معده باز شده در محیط معده پخش می‌شوند.

این محصول در محیط اسیدی معده حداقل ۶ ساعت پایدارند و از بین نمی‌روند و به صورت دست نخورده به روده کوچک می رسند. نانومیسل‌ها پس از رسیدن به روده کوچک، انتقال کورکومین را از لایه آب دست نخورده موجود در سطح سلول‌های اپتلیال روده‌ای که یک سد در برابر جذب ترکیبات محلول در چربی است، تسهیل کرده و باعث افزایش جذب کورکومین از راه خوراکی می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.