تفاهم نامه همکاری میان سازمان بازرسی و دانشگاه تهران منعقد شد

تفاهم نامه همکاری میان سازمان بازرسی کل کشور و دانشگاه تهران به منظور بهره‌مندی مطلوب از توانمندی‌ها، ظرفیت علمی و تحقیقاتی، ایجاد هم افزایی و گام برداشتن در جهت رویکرد نوین ارتباطات موثر منعقد شد.

#تفاهم_نامه#همکاری#سازمان#بازرسی#دانشگاه#تهران

ت

امروز سه شنبه ۹ اسفندماه تفاهم نامه همکاری میان سازمان بازرسی کل کشور و دانشگاه تهران با حضور ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور و سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به منظور بهره‌مندی مطلوب از توانمندی‌ها، ظرفیت علمی و تحقیقاتی، ایجاد هم افزایی و گام برداشتن در جهت رویکرد نوین ارتباطات موثر منعقد شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این جلسه اظهار کرد: دانشگاه تهران معتبرترین مرجع علمی آموزشی و پژوهشی در رشته‌های مختلف در داخل کشور بوده و در سطح جامع جهانی از شأن و جایگاه بالایی برخوردار است و هر ساله هزاران نفر دانشجو در مقاطع مختلف علمی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند و این دانشگاه کار‌های بسیاری را در مباحث مختلف علمی انجام می‌دهد.

وی افزود: ده‌ها و صد‌ها مقاله، طرح و کار‌های پژوهشی در این دانشگاه صور می‌گیرد که این طرح‌ها و تحقیقات در صورتی ارزشمند خواهند بود که در جامعه اثربخش باشند و اثربخشی نیز به این صورت است که دانشگاه تهران ارتباط تنگاتنگ با دستگاه‌های اجرایی، نظارتی به سایر دستگاه‌ها داشته باشد تا بتوان از این کار‌های تحقیقاتی، پژوهشی علمی در عمل استفاده کرد. 

خدائیان گفت: دانشگاه تهران کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی که جنبه کاربردی دارند را انجام می‌دهد که از این کار‌ها در راستای وظایفی که بر عهده سازمان بازرسی است، می‌توان استفاده کرد.

وی عنوان کرد: وظیفه‌ای که در قانون اساسی بر دوش سازمان بازرسی گذاشته شده نظارت بر اجرای صحیح قانون و حسن جریان امور است و شاید در بدو امر که اسم سازمان بازرسی به میان می‌آید بحث مبارزه با فساد و برخورد با جرم و تخلف به ذهن خطور کند؛ در حالی که وظیفه سازمان بازرسی نظارت بر اجرای صحیح قانون و حسن جریان امور است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: با توجه به اینکه سازمان بازرسی نظارت بر اجرای صحیح امور و همچنین حسن جریان امور را برعهده دارد، بنابراین باید در راستای ایفای وظیفه‌ای که بر عهده داریم بتوانیم از دستاورد‌های دانشگاه تهران در بخش‌های مختلف استفاده کنیم به طوری که با برگزاری نشست‌ها و میزگرد‌ها باحضور اساتید و صاحب‌نظران دانشگاه تهران در راستای نظارت بر حسن جریان امور می‌توانیم از این دستاورد‌ها بهره ببریم.

خدائیان در ادامه گفت: امروزه بحث افزایش قیمت ارز در جامعه مطرح است بنابراین باید بررسی شود آیا قوانینی که در این خصوص داشتیم و راهکار‌هایی که در بخش‌های مختلف کشور اعمال کردیم راهکار‌های اصولی بودند، قانون به خوبی اجرا شده است، اگر قانون به خوبی اجرا شده چرا به این مرحله رسیده ایم و دلیلش چیست، بنابراین باید کارشناسان در مراکز علمی در این خصوص بحث کنند و وظیفه سازمان بازرسی این است که ورود کند و پیشنهاد دهد و اگر احساس کند یک قانون به خوبی اجرا نمی‌شود یا جریان امور صحیح ادامه پیدا نمی‌کند قبل از اینکه تخلفی اتفاق بیافتد و قبل از اینکه جرمی واقع شود، وارد شود و عمده‌ترین وظیفه سازمان بازرسی این است که پیشگیری کند که قانون صحیح اجرا و امور صحیح جریان پیدا کند در رابطه با این موضوعات مراجع علمی و پژوهشی می‌توانند به سازمان کمک کنند.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین در رابطه با حکمرانی خوب، دانشگاه تهران یک دانشکده‌ای را تحت عنوان حکمرانی خوب راه‌اندازی کرده که امیدوارم سازمان بازرسی نیز بتواند از ظرفیت این دانشگاه در رابطه با بازرسی خوب، روش‌های بهینه کردن بازرسی‌ها و عملی کردن بازرسی‌ها استفاده کند.

خدائیان اظهار کرد: کار‌هایی که در واقع بر عهده سازمان بازرسی بوده یا رشته‌ها و موضوعاتی که مورد نیاز سازمان بازرسی است را می‌توانیم در اختیار دانشگاه تهران قرار دهیم تا در کار‌های علمی و پژوهشی که انجام می‌شود از آن‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دانشگاه تهران هم می‌تواند از ظرفیت و داده‌هایی که سازمان بازرسی دارد محرمانه یا طبقه‌بندی شده نیست و قابل استفاده است، بهره بگیرد.

وی در ادامه گفت: در واقع همکاری این دو مرجع باعث می‌شود که بازرسی‌های این سازمان از پشتوانه علمی برخوردار باشد و امیدوارم بتوانیم در بخش‌های مختلفی که ممکن است جریان امور در برخی بخش‌های دستگاه‌های اجرایی به شکل صحیح نباشد با پیشنهاد‌های علمی که صورت می‌گیرد از انحرافات و یا نقض قوانین پیشگیری کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: معتقدم همکاری میان سازمان بازرسی و دانشگاه تهران بسیار می‌تواند به نفع جامعه باشد و این نوع تفاهم‌نامه مقدمه‌ای است که بیشتر بتوانیم از ظرفیت‌هایی که هر دو مجموعه دارد استفاده کنیم و امیدوارم این تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد می‌شود فقط روی کاغذ نباشد یعنی به دنبال این تفاهم نامه کارگروه‌هایی پیش‌بینی شود تا شروع به کار کنند و راهکار‌هایی را ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه تهران در این جلسه بیان کرد: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، دانشگاه‌ها و نهاد‌های علم بایستی در تولید علم نافع حرکت کنند به همین منظور رویکردمان در دانشگاه تهران علم برای علم و یا نظریه‌پردازی بر روی نظریه‌پردازی نیست.

وی افزود: بنابراین این موضوع را به عنوان رسالت اصلی خود می‌دانیم تا آنچه که به عنوان یافته‌های علمی در اختیارمان قرار دارد را در نهاد‌های اجرایی و در جامعه عملیاتی کنیم.

مقیمی اظهارکرد: حداقل در یک سال گذشته در دانشگاه تلاش کرده ایم همواره تعامل را برقرار کنیم، ولی نهاد‌های اجرایی دائماً درگیر مسائل روزمره خود قرار دارند و فقط برخی از نهاد‌ها هستند که اظهار علاقه می‌کنند در حال حاضر سازمان بازرسی کل کشور در فعالیت کاری که انجام می‌دهد رویکرد علم محور دارد بنابراین این فرصت را فراهم کرده که این ارتباط برقرار شود و این تفاهم‌نامه شروع خوبی خواهد بود برای اینکه بتوانیم یافته‌های علمی و ابتکارات علمی که متناسب با نیاز‌هایی سازمان بازرسی است را ارائه کنیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: کارکرد سازمان بازرسی، از جمله نهاد‌هایی است که تقریبا کل جامعه ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد اگر در یک حوزه‌ای اثربخش ظاهر شود، اثر مضاعفی را روی بخش‌های مختلف کشور می‌گذارد و، چون دایره فعالیت سازمان بازرسی یک دایره وسیعی است بنابراین این همکاری می‌تواند اثرگذاری اجتماعی را در حد وسیع ایجاد کند.

وی افزود: در کشور نهاد‌های نظارتی مختلفی داریم، اما نهادی که برای امور بازرسی مرجعیت دارد و هیچ قید و محدودیتی ندارد سازمان بازرسی است.

مقیمی بیان کرد:از آنجا که سازمان بازرسی متولی امر بازرسی در کشور است ضمن اینکه بایستی به توانمندسازی خود نهاد سازمان بازرسی کمک کند باید کارکرد بازرسی و نظارت را هم در دستگاه‌های مختلف تقویت و احیا کند، چون به نظر می‌رسد کار نظارت و بازرسی تقریبا در دستگاه‌های اجرایی نیمه تعطیل است.

رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: یکی از حوزه‌هایی که آمادگی داریم و از همین امروز هم شروع می‌کنیم حکمرانی بازرسی است و به رشته‌های دیگری اعم از حکمرانی منابع آب، حکمرانی کشاورزی، حکمرانی انرژی، حکمرانی فرهنگی، حکمرانی زنان و… اضافه می‌کنیم بنابراین مسیری که می‌توانیم دنبال کنیم و یکی از موضوعات، بحث حکمرانی بوده که موضوع مهمی است و می‌توانیم از این طریق یک اثر خوبی را روی درس‌های بین‌المللی داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.