شرحی بر اجراهای سومین روز موسیقی فجر/ رزم‌نوازان دفاع مقدس

در سومین روز از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گروه موسیقی «رزم‌نوازان دفاع مقدس» رپرتوار خود را با اجرایی مطلوب و در شان نیروهای نظامی سربلند ایران اسلامی به روی صحنه بردند.

#جشنواره#موسیقی_فجر#رزم_نوازان#دفاع_مقدس

در سومین روز از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گروه موسیقی «رزم‌نوازان دفاع مقدس» رپرتوار اجرایی خود را با اجرایی مطلوب و در شان نیروهای نظامی سربلند ایران اسلامی به روی صحنه بردند.

موسیقی نظامی در ایران سابقه‌ای کهن دارد. سرودهای جنگی همواره موجب نشاط سربازان و تلاشی برای رسیدن به پیروزی بوده است. نقش گروه‌های موزیک در دوران دفاع مقدس نیز یکی از نقاط مهم فعالیت‌های یگان‌های رزم‌نواز نیروهای مسلح بوده است. بخشی از نشاط، بهجت و روح حماسی نیروهای مسلح به دلیل اثرات هنری و حماسی گروه‌های موزیک است. با نواختن نواهای حماسی و بهره‌گیری از ادبیات فاخر ایرانی شورآفرینی می‌کنند و این ظرفیت عظیمی است که می‌تواند حرکت موسیقی حماسی و انقلابی را عزتمندانه تبلیغ کند. 

بار احساسی مارش‌ها بسیار گسترده‌ است و از یک سو تا مارش‌های بسیار خشن نظیر «گوتردامرونگ» از واگنر و از سوی دیگر مارش‌های فرح‌بخش ساختهٔ ژان فیلیپ سوزا که اتفاقا در همین برنامه «رزم‌نوازان دفاع مقدس» اثری از این آهنگساز اجرا شد، را در بر می‌گیرد. ردپای مارش را می‌توان در آثار سبک‌های دیگر موسیقی نیز یافت، نظیر سمفونی شماره ۳ از بتهوون یا سونات ۲ پیانو از شوپن.

در سومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر «رزم‌نوازان دفاع مقدس» از یگان رزم‌نواز دانشگاه علوم انتظامی امام حسن مجتبی(ع) رپرتوار اجرایی خود را با آثاری تحت عنوان «ایران» «آزادی» «پیروز اختران» «کسروی» «ستارگان سوزا» «قهرمان» و «پیروزی» به نمایش گذاشت.

در این برنامه، گروهی از سازهای «بِرَس» یا همان «بادی برنجی» در اکثریت ارکستراسیون و سازبندی ویژه موسیقی نظامی و نیز چند ساز بادی چوبی و با همراهی فلوت پیکولو، گارمون، تیمپانی، سازهای کوبه‌ای و خواننده اجرای خود را به رهبری سرهنگ فاضل عالیشان به صحنه بردند.

کوک و نفس‌گیری درست نوازندگان، تبهر و تسلط غالب نوازندگان بویژه ترومپت یک ارکستر، ساکسیفون آلتو و تِنور، اجرای دقیق نوانس‌ها و آکسان‌ها، بهره از سنکوپ‌ها و ضدضرب‌های هیجان برانگیز، استفاده از خطوط متنوع هارمونیک و بافت کنترپوئنتیک از ویژگی‌های شاخص اجرای دیشب به شمار می‌رود، شاخصه‌ای که به ندرت در ارکسترهای نظامی کشورمان دیده و شنیده می‌شود چراکه غالب ارکسترهای نظامی یا موزیک نظامی در ایران همان ساختار مطلق «فانفار» با ارکستری تمام «بِرَس»(بادی برنجی) بدون سازهای اکمپانیمان دیگر را تشکیل می‌دهند.

با اینکه مقوله کنداکتوری یا همان رهبری ارکسترهای کلاسیک دارای شاخصه ویژه و تخصصی است، اما در آنسامبل‌های نظامی، نوع رهبری تفاوت‌هایی جداگانه می‌طلبد چراکه روند ملودیک قطعات، نوع بهره از ریتم و فضاسازی هارمونیک و چیرگی تماتیک فیگورهای حماسی نظامی باید به شیوه اجرایی آثاری از این دست توسط رهبر ارکستر و بهره درست و هدایت وی از گروه صورت پذیرد که در این اجرا شاهد یک رهبری متناسب با ارکان این نوع موسیقی بودیم.

تنها موردی که می‌توانست شرایط مطلوب‌تری داشته باشد بخش کورال(گروه کُر) گروه بود. همیشه در ارکسترهای بزرگ بخش کورال دارای یک رهبر آموزش دهنده جداگانه است و این بخش باید به صورت جدا تمرینات را انجام داده و بعد در مراحلی دیگر به ارکستر برای تمرینات کلی اضافه شود. از اینرو بهره از متخصصین حوزه کورال برای ارتقاء سطح همخوانان از اهمیت بسزایی برخودار است.

البته با اینکه نوع ارائه و سطح کیفی و مورد نظر در اجرای دیشب مطلوب و رضایت‌بخش بود، اما هنوز با استانداردهای جهانی بویژه اروپایی فاصله داریم اما این ارکستر بسیار امیدبخش بود و می‌تواند به مراتب بهتری نیز برسد. منتهی مراتب علاوه بر توانایی، مهارت و انگیزه تک تک نوازندگان، یکی از مهمترین وجوه نیل به این مهم، تهیه و خریداری سازهای استاندارد جهانی در حوزه ارکسترهای نظامی غالبا «بِرَس» خواهد بود و در کنار آن تمرین به‌روزترین اتودهای موسیقی نظامی و تعاملات موسیقایی بیشتر و فرصت‌های علمی موسیقایی در کشورهایی چون آلمان و اتریش که مهد این نوع موسیقی هستند و همچنین دعوت از کنداکتورها و متخصصین موسیقی نظامی سرشناس خارجی برای برگزاری وورکشاپ‌های تخصصی در کشورمان.

#همنوازی#همخوانی#ارکستر

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیر رقابتی در حال برگزاری است. جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.