جهان در آستانه یک فاجعه و درگیری تمام‌عیار است

رئیس‌جمهور صربستان هشدار داد زمان کمی برای خاتمه جنگ اوکراین باقی مانده است؛ «جنگی که احتمال دارد از کنترل خارج شود و هم‌چنین خطر وقوع جنگ جهانی را به همراه دارد.»

رئیس‌جمهور صربستان تاکید کرد: «نگرانم زمان کمی برای توقف جنگ اوکراین باقی مانده باشد. امیدوارم همچنان این کار ممکن باشد اما می‌ترسم که دیگر نشود آن را متوقف کرد. می‌ترسم قطار ایستگاه را رد کرده باشد و هیچکس قادر به توقف آن نباشد.»

او در ادامه افزود: «به نظر من، همه چیز بد و بدتر می‌شود و شاید تراژدی بزرگتری را نسبت به جنگ‌جهانی دوم شاهد باشیم. من نگرانم که به سمت درگیری جهانی بزرگتری پیش برویم و افراد کمی قصد توقف آن را داشته باشند.»

رئیس‌جمهور صربستان تاکید کرد، این درگیری توسط صنعت نظامی جهانی و سودجویان جنگی که به جای جست‌وجو برای برای راه‌حل، به دنبال گسترش آن هستند، پیش می‌رود.

ووجیچ هم‌چنین گفت: «وقتی ماشین جنگ شروع به گرم شدن می‌کند، لابی نظامی و لابی صنعت نظامی هستند که می‌خواهند آن را تشدید کنند. پس از آن دیگر هیچ تلاشی برای صلح وجود نخواهد داشت و توقف آن دشوار می‌شود.» وی خواستار این شد تا «شخصی اقدام واقعی جهت توقف خصومت‌ها انجام دهد تا اینکه بخواهد صرفا دیگری را مقصر بداند.»

الکساندر ووجیچ در پایان مجددا خاطرنشان کرد: «اگر چنین چیزی درست نشود، می‌ترسم که به سمت فاجعه پیش برویم.» هنوز مسئله صلح برای جنگ اوکراین مطرح نیست و متحدان این کشور به جای تمرکز بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، به ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف ادامه می‌دهند.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بارها تاکید کرده است که هیچگونه مذاکراتی را که دولت اوکراین در آن حضور نداشته باشد، دنبال نخواهد کرد. این درحالیست که چند روز پیش چهار منبع روسی به خبرگزاری رویترز گفتند «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه آماده است تا جنگ در اوکراین را با یک آتش‌بس قابل مذاکره که خطوط کنونی میدان جنگ را به رسمیت می‌شناسد، متوقف کند و عنوان کردند که او آماده است در صورت عدم پاسخگویی کی‌یف و غرب، در این زمینه مبارزه کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر گفت که پوتین بارها به صراحت اعلام کرده که روسیه برای دستیابی به اهدافش آماده گفت‌وگو است و گفت که این کشور «جنگ ابدی» نمی‌خواهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.