وزرای خارجه اسپانیا، نروژ و ایرلند: کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم

وزیر خارجه نروژ سند به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تقدیم نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین کرد. در این راستا وزرای خارجه اسپانیا، ایرلند و نروژ در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند فردا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

«اسپن بارت ایده» وزیر خارجه نروژ در جدیدترین اقدامی که در راستای به رسمیت شناختن کشور فلسطین انجام شده، سندی را تقدیم «محمد مصطفی» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین کرد که در آن آمده است این تصمیم از فردا سه‌شنبه ۲۸ مه جاری وارد فاز اجرایی خواهد شد.

این وزیر نروژی سند یاد شده را در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک در حضور وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا و جمعی از دیگر مسؤولان عالی رتبه اروپایی که برای جلب حمایت از فلسطینی‌ها نشستی با یکدیگر داشتند، به نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تقدیم کرد.

این اقدام تنها ۲ روز پس از دستور دادگاه عالی سازمان ملل به رژیم صهیونیستی برای توقف فوری حمله نظامی‌اش به شهر رفح در جنوب نوار غزه انجام شد.

وزیر خارجه نروژ امروز -دوشنبه- نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتایان ایرلندی و اسپانیایی خود اظهار کرد: نروژ کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و این تصمیم را فردا اجرایی خواهد کرد.

بارت ایده در ادامه گفت: ما کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم چراکه اکنون زمان مناسب برای چنین کاری است، به رسمیت شناختن کشور فلسطین بخشی از راهی است که هدف از آن رسیدن به یک روند صلح در خاورمیانه است.

وزیر خارجه نروژ افزود: ما شاهد خشونتی غیرقابل توجیه و تداوم چرخه خشونت در غزه و کرانه باختری هستیم و می‌بینیم که توقف این چرخه با تشکیل کشور فلسطین ممکن است.

او افزود: در تلاش هستیم طرح صلحی را تنظیم کنیم که خواسته‌های فلسطینی‌ها را محقق کنند و اکنون باید در غزه آتش‌بس برقرار شود.

این وزیر نروژی در ادامه گفت: کشورهای اروپایی دیگری نیز در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند و امیدوارم که آنها نیز همین اقدام ما را در پیش بگیرند.

بارت ایده همچنین گفت: تداوم جنگ اسرائیل در غزه ناقض حکم دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان عالی‌ترین دادگاه جهان است.

«خوزه مانوئل آلبارز» وزیر خارجه اسپانیا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: تمام حکم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری برای همه طرف‌ها الزام‌آور است و اسرائیل باید عملیاتش را در رفح متوقف کند.

او گفت: بمباران رفح بعد از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری اتفاق افتاد و ما باید از قوانین بین‌المللی دفاع کنیم. باید آتش‌بسی فوری در غزه برقرار شده و کمک‌های بشردوستانه ارسال شود.

آلبارز اعلام کرد: فردا (سه‌شنبه) همراه با نروژ و ایرلند به رسمیت شناختن کشور فلسطین را اعلام خواهیم کرد. در ادامه نیز گفت: از دیگر وزرای کشورهای اروپا درخواست خواهیم کرد از عملکرد دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کنند.

خوزه مانوئل آلبارز نیز گفت که از ۲۶ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد که به طور رسمی از دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کنند و اقداماتی را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که اسرائیل به تصمیمات دادگاه احترام می‌گذارد.

وی افزود: «اگر اسرائیل برخلاف نظر دادگاه به اقدامات خود ادامه دهد، ما تلاش خواهیم کرد اقدامات صحیح را برای اجرای حکم دیوان اتخاذ کنیم.»

«مایکل مارتین» وزیر خارجه ایرلند نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک ضمن محکوم کردن حمله به اردوگاه پناهجویان در رفح، آن را به منزله نقض حکم دیوان بین‌المللی دادگستری دانست و گفت: از اسرائیل می‌خواهیم عملیات نظامی خود را در رفح متوقف کند.

او تاکید کرد: ما باید از عملکرد و استقلال دیوان بین‌المللی دادگستری و دادگاه کیفری بین‌المللی دفاع کنیم.

چهارشنبه گذشته کشورهای ایرلند، اسپانیا و نروژ تعهد دادند که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند، اقدام تاریخی که موجب انزوای بیشتر رژیم صهیونیستی در جهان پس از گذشت بیش از هفت ماه از حملات ویرانگر این رژیم علیه نوار غزه خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.