عامل شکست توافق نهایی پاریس توسط حماس افشا شد

منابع ویژه در مقاومت فلسطین به المیادین تاکید کردند که در دومین نشست پاریس در مورد معامله مبادله اسیران بین مقاومت و رژیم اشغالگر تلاش شد تا «اختلافات بین جنبش حماس و اسرائیل از بین برود». یک مقام حماس اعلام کرد این جنبش در انتظار دریافت پیشنهادات جدید برای آتش‌بس در غزه از سوی میانجی‌گران است.

در عین حال، این منابع تاکید کردند که اشغالگران مانع دستیابی به توافق نهایی شدند، در حالی که شکاف بین ۲ طرف به ویژه با رد آتش‌بس نهایی و عقب نشینی کامل از سوی اسرائیل همچنان زیاد است و توضیح دادند که این دیدار شاهد تغییرات ناکافی در موضع صهیونیست‌ها بود.

این منابع همچنین اشاره کردند که حماس بر این باور است که اشغالگران برای نرسیدن به توافق نهایی تلاش می‌کنند زمان بخرند و این مساله را به تعویق بیندازند زیرا این توافق باعث ایجاد یک بحران داخلی برای آن می‌شود.

رسانه‌های اسرائیل از تدوین پیش‌نویس جدیدی از موضع گیری رسمی تل‌آویو نسبت به پاسخ حماس خبر داده و نسبت به آن ابراز امیدواری کردند. در مقابل یکی از رهبران حماس تاکید کرد پاسخ مقاومت مثبت بوده اما پاسخ تل‌آویو به توافق منجر نمی‌شود.

در این زمینه، منابع خاص در مقاومت به المیادین اشاره کردند که با وجود پیشرفت‌هایی که در مقاطع خاص صورت گرفته، خواسته‌های اصلی حماس نادیده گرفته‌ شده‌است.

به گفته این منابع، پیشرفت آشکار در نشست دوم افزایش تعداد اسرای فلسطینی است که آزاد خواهند شد. این منابع فاش کردند که نسبت تبادل اسرا بین مقاومت و اشغالگران از یک اسیر اسرائیلی به ازای هر سه اسیر فلسطینی به نسبتی بین ۳ تا ۱۳ اسیر فلسطینی به ازای هر صهیونیست افزایش یافته‌است.

بر اساس آنچه این منابع به المیادین گزارش داده‌اند همچنین، نتایج این نشست بر بازگشت آوارگان تاکید کرد، اما به صورت محدود و تدریجی، پس از اولین جلسه، به «بازنگری» در مورد بازگشت آنها تصریح شد، در حالی که حماس بر بازگشت کامل آنها در مرحله اول توافق تاکید کرد.

طبق آنچه منابع توضیح دادند از جمله مواردی که نادیده گرفته شد تصریح توافقنامه به آتش‌بس نهایی و خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه است. در این خصوص اسامه حمدان، از رهبران جنبش حماس، ۲ روز پیش تاکید کرد که مواضع و پاسخ‌های اشغالگران به میانجی‌گران «هنوز منفی است و موانع زیادی برای دستیابی به توافق ایجاد می‌کند».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.