عوامل ایجاد فساد در «آخرالزّمان» چیست؟

از جمله عوامل ایجاد فساد در «آخرالزّمان» می توان به دور ماندن از تعلیمات انبیاء و اوصیاء(ع)، فزونى وسایل فساد و هوسرانى و هوی پرستى، گسترش وسایل تبلیغاتى برای کشاندن فساد به همه جای دنیا، فزونى شبهات در مبانى دین و اخلاق، سلطه حاکمان جبّار و فاسد و مفسد از طریق سرگرم ساختن جوانان به انواع فساد و … اشاره کرد.

در بسیارى از روایات، نکوهش هایى از وضع «آخر الزّمان» مى بینیم که معمولاً آخر الزّمان را به زمان هاى نزدیک قیام حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) تفسیر کرده اند؛ و در واقع، مفاسدى است که به مضمون «کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» صحنه جهان را فرا مى گیرد و دل هاى مشتاقان را براى پذیرش وجود مهدى(عج) که مظهر عدل و صلاح است، آماده مى سازد.
عواملى که سبب بروز و گسترش فساد در آخر الزّمان می باشد، بسیار است که از جمله آن امور عبارتند از:

  1. دور ماندن از تعلیمات انبیاء و اوصیاء(علیهم السلام).
  2. فزونى وسایلِ فساد و هوسرانى و هوی پرستى.
  3. گسترش وسایل تبلیغاتى، که اجازه مى دهد هر فسادى در گوشه اى از دنیا باشد، به وسیله آنها به همه جاى دنیا کشیده شود.
  4. فزونى شبهات در مبانى دین و اخلاق، از طریق تفسیر به رأى و قرائات مختلف از معارف دینى و برنامه هاى عملى و اخلاقى.
  5. سلطه حاکمان جبّار و فاسد و مفسد، که هیچ چیز جز منافع مادّى خویش را به رسمیّت نمى شناسند و با سرگرم ساختن مردم – مخصوصاً جوانان – به انواع فساد، راه را براى نیل به مقاصد خود هموار مى سازند.
    به راستى، دیندارى و دین باورى در چنین عصر و زمان هایى بسیار مشکل و طاقت فرساست و در واقع، این دوران، سخت ترین دوران آزمون هاى الهى براى بندگان است و هیچ کس جز پاکان و نیکانى که دست توسّل به دامان لطف الهى مى زنند، از عهده چنین امتحانِ طاقت فرسایى بر نمى آیند!.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.