آیا طوفان الاقصی نشانه ظهور امام زمان (عج) می‌باشد؟

کارشناس مباحث مهدویت ضمن انقاد از پیوند زدن حوادث کنونی با مسئله نشانه‌های ظهور، به توضیح این مسئله پرداخت که سرنوشت بیت المقدس پس از ظهور امام زمان (عج) چه خواهد شد و آن حضرت با یهودیان چه برخوردی خواهد داشت. وی تاکید کرد: اساسا تطبیق علائم غیر حتمی با حوادث صحیح نیست و کسانی که به این روش‌ها دامن می‌زنند، خواسته یا ناخواسته علیه مهدویت و مصالح شیعه گام بر می‌دارند.

آیا نبرد میان گروه‌های مقاومت و یهودیان اسرائیل از علائم ظهور به شمار می‌رود یا خیر؟

اساسا تطبیق علائم غیر حتمی با حوادث صحیح نیست و کسانی که به این روش‌ها دامن می‌زنند، خواسته یا ناخواسته علیه مهدویت و مصالح شیعه گام بر می‌دارند. متأسفانه در طول تاریخ نیز شاهد چنین اقداماتی بوده‌ایم. مثلا برخی در مواجهه با ماجرای قحطی ایران و مرگ حدود نصف مردم، اعلام کردند که این نشانه ظهور است و به زودی شاهد ظهور خواهیم شد! همچنین در حادثه منا یا در ماجرای کرونا که آن را با روایات مرگ سفید و سرخ تطبیق دادند و این گونه حوادث را علامت ظهور دانستند. حتی برخی با قاطعیت تمام پیاده‌روی عظیم اربعین را نیز جزء علائم ظهور معرفی کردند؛ یا می‌توان به ماجرای یمن و تحولات آن اشاره کرد که آن را نشانه ظهور می‌دانستند و جالب اینکه همایش‌هایی نیز با این عنوان برگزار شد.

شاید بهتر بود مقدم بر پرسش اول، این توضیح را بفرمایید که آیا شما میان نشانه‌های ظهور و نشانه‌های قیام قائل به تفکیک هستید یا خیر؟

طبق روایات شیعه، ظهور با قیام تفاوت زمانی و عملکردی دارد. ظهور در ۲۳ رمضان و قیام حضرت در ۱۰ محرم خواهد بود. به عنوان نمونه در روایتی آمده است: «عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَلْقَائِمَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَیْهِ یُنَادَی اِسْمُهُ لَیْلَهَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِینَ وَ یَقُومُ یَوْمَ عَاشُورَاءَ یَوْمَ قُتِلَ فِیهِ اَلْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ»، ابی بصیر گفته است که امام صادق(ع) فرمودند: در شب بیست و سوم ماه، به نام قائم(عج) ندا داده می‌شود و در روز عاشورا که روز قتل حسین بن علی(ع) است قیام می‌فرماید. منبع روایت کتاب «الغیبه» طوسی، جلد ۱، صفحه ۴۵۲ است.

به عنوان پرسش آخر برای برخی مردم این سوال مطرح است که چرا امام عصر(عج) پس از ظهور، به نبرد با یهودیان می‌پردازد؟ علت این مقابله چیست؟

بنده روایتی در منابع شیعه نیافتم که دلالت بر جنگ امام زمان(عج) با یهود داشته باشد و شاید در آن زمان، یهود دارای قدرتی نباشد تا بتواند در برابر امام بایستد. البته در روایات اهل سنت چنین روایاتی وجود دارد که برخی به آنها استناد می‌کنند. اتفاقا روایاتی در منابع شیعه وجود دارد مبنی بر تسلیم و تواضع یهود در برابر امام زمان(عج)، آن هم بدون جنگ و خونریزی. به عنوان نمونه می‌توان به این روایت اشاره کرد؛ ابوبصیر می‌گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم صاحب الامر با اهل ذمه یعنی یهود و نصارا و… چه خواهد کرد؟ فرمود: «یُسَالِمُهُمْ کَمَا سَالَمَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ(ص) وَ یُؤَدُّونَ الْجِزْیَهَ عَنْ یَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ؛ یعنی مانند پیامبر اکرم(ص) با آنان مصالحه می‌کند، آنها هم با کمال تواضع و خواری جزیه می‌دهند. سند روایت کتاب «المزار الکبیر»، جلد ۱، صفحه ۱۳۴است.

البته امام در مواجهه با آن دسته از یهودیان و مسیحیان فتنه‌گر که تسلیم نمی‌شوند شمشیر کشیده و خواهد جنگید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.