کودکان کار مجازی کودک آزاری مدرن / سو استفاده والدین

به شش یا هفت‌سالگی نرسیده؛ اشعاری را از حفظ کرده؛ اشعاری مستهجن و بی‌معنی، بی‌خبر اما از معانی‌اش. در هر سکانس لباسی شیک به سلیقه بزرگ‌ترها می‌پوشد و تمام اداهایی که به او دیکته شده را موبه‌مو اجرا می‌کند تا رضایت‌خاطر همان بزرگ‌ترها را جلب کند. در ظاهر همه‌چیز بی‌عیب‌ونقص است.

وقتی بچه‌هایمان را برای فضای مجازی و دیده شدن از سوی دیگران، بزک و گریم می‌کنیم، به آن‌ها می‌گوییم که اینطور زیبا هستند و خود واقعی‌شان ارزشی ندارد! علاوه براین با چنین کاری نقش بازی کردن، تمارض، دروغ و بی اخلاقی را به آن‌ها یاد می‌دهیم و به نوعی آینده‌شان را فدای بهره‌برداری‌های مادی خودمان می‌کنیم.

کودکان کار اینستاگرام درواقع مدل‌های تبلیغاتی‌اند برای تبلیغات کالاهایی که فروش‌شان، درآمدزایی برای پدرومادرها و تجاری است که پشت این نمایش‌های ساختگی قرار گرفته‌اند. عکس‌ها و پست‌های بیشتر یک معنی بیشتر ندارد: گرفتن تبلیغات بیشتر برای تجاری که کالاهای‌شان در این عکس‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند. سود، هدف‌نهایی هم پدرومادرهاست و هم تجار بی‌توجه به این مسأله که این مدل‌های تبلیغاتی در آینده شهروندانی خواهند بود با جایگاه اجتماعی خاص خودشان. درواقع بزرگ‌ترها بی‌توجه به آینده این کودکان آنها را قربانی مقاصد خود می‌کنند.

درواقع می‌توان گفت کودک این والدین به نوعی تبدیل به «کودک کار» شده است. درحقیقت زمانی که صفحه این کودکان مخاطبان بسیاری داشته باشد، شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ تبلیغاتی سعی می‌کنند با هدف‌قراردادن این کودکان جهت تبلیغات برای محصولات خود به سود بیشتری برسند. موسسات تبلیغاتی با وسوسه‌کردن خانواده‌ها با پول‌های هنگفت، این کودکان را قربانی افزایش سود شرکت‌های خود می‌کنند و در این شرایط خانواده‌ها با تبلیغ‌کردن محصولات آن شرکت به‌وسیله کودک خود این معامله را قبول می‌کنند. 

کودکان بی‌آن‌که بخواهند طعمه بردگی مدرن در فضای مجازی می‌شوند. این بچه‌ها را نمی‌شود در خانه زندانی کرد، بالاخره در مدرسه و کوچه و خیابان همه را می‌بیند که موبایل‌به‌دست هستند و فیلم‌ها را با یکدیگر رد و بدل می‌کنند. این درحالی‌است که برخی والدین خواسته یا ناخواسته کودکان خود را وارد بازی اقتصادی می‌کنند که در آینده و بزرگسالی آنها عواقب خوبی نخواهد داشت. لازم است در شرایطی که اغلب کسب‌وکارها و سایر فعالیت‌ها به سمت فضای مجازی می‌رود، آگاهانه‌تر از این ابزار امروزی و تکنولوژی استفاده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.