افزایش بهره‌وری در صنعت فضایی به کمک نخبگان و بخش خصوصی

رئیس سازمان فضایی ایران: باید مسیر را برای بخش خصوصی، هموار کنیم تا فضا، عرصه تاخت و تاز شرکت‌های خصوصی به معنای واقعی باشد.

#سازمان_فضایی_ایران #بنیاد_ملی_نخبگان #حسن_سالاریه

حسن سالاریه صنعت فضایی کشور را یک صنعت بومی و بر خود متکی توصیف کرد و گفت: در حوزه صنعت فضایی در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی از طراحی و ساخت ماهواره و ماهواره‌بر تا ارائه داده‌های فضایی دستاوردهای ارزنده‌ای ارائه شده است.

رئیس سازمان فضایی خاطر نشان کرد: به زودی قدم به عرصه‌های جدید طراحی و ساخت ماهواره‌های دقیق‌تر سنجشی، راداری، مخابراتی و پرتابگرهای سنگین‌تر به منظور رسیدن به جایگاه کشور و رسیدن به حق طبیعی خواهیم گذاشت.

وی اضافه کرد: همچنین در توسعه زیست فضایی در مسیر نیاز محور در حال رشد و نمو هستیم. در زمینه توسعه کاربردهای داده‌های مبتنی بر فضا در حوزه‌های مختلف از کشاورزی و منابع طبیعی گرفته تا نقشه‌برداری و پایش منابع آبی، پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان فضایی تاکید کرد: با این وجود لازم است بیش از همیشه به توسعه اقتصاد، اقتصاد فضا یا به عبارت دیگر کسب درآمد و افزایش بهره‌وری و بهره‌وری در صنایع مختلف با کمک گرفتن از ظرفیت‌های داده‌های فضایی توجه شود.

وی یادآور شد: در این عرصه نیاز به توسعه اپراتورهای مخابراتی، سنجشی به صورت خصوصی داریم، باید مسیر را برای بخش خصوصی، هموار کنیم تا فضا عرصه تاخت و تاز شرکت‌های خصوصی به معنای واقعی باشد.

سالاریه افزود: بر اساس چشم‌انداز سند فضایی کشور در افق ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ که یک ماه قبل در شورای عالی فضایی مصوب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، در کنار اهمیت دادن به توسعه بومی به توسعه کسب و کارها و بهره‌مندی شهروندان از خدمات فضایی، تاکید شده است.

وی حرکت از نمونه‌سازی و تک‌سازی به سمت انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی این حوزه را از ضروریات در این صنعت عنوان کرد و یادآور شد: تحقق اهدافی چون توسعه منظومه ماهواره‌ای و اقتصادی کردن پرتاب‌ها و توسعه فناوری‌های سنجش از دور، ارتباطات و انتقال داده‌ها و در دسترس مردم قرار دادن بدون توجه به بخش خصوصی میسر نیست.

وی سرعت جذب نخبگان را با کمک بخش خصوصی امکان‌پذیر دانست و گفت: مناقصه‌های اخیر سازمان فضایی نمونه‌ای از این دست خدمات است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.