توقف تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در مورد منشا کرونا

خبرها حاکی از این است که سازمان جهانی بهداشت تحقیقات مرحله دوم در مورد منشاء همه گیری کرونا را کنار می‌گذارد.

#کرونا #بیماری #تحقیقات_کرونا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) بی سر و صدا مرحله دوم تحقیقات علمی مورد انتظار را در مورد منشاء همه گیری کووید-۱۹ با اشاره به چالش های جاری در مورد تلاش ها برای انجام مطالعات مهم در چین متوقف کرده است.

 محققان می گویند که از انجام نشدن این تحقیقات ناراحتند؛ زیرا درک اینکه چگونه ویروس کرونا SARS-CoV-2 برای اولین بار افراد را آلوده کرد جهت جلوگیری از شیوع بیماری در آینده مهم است.

آنجلا راسموسن، ویروس شناس در دانشگاه ساسکاچوان کانادا می گوید بدون دسترسی به چین، این سازمان نمی تواند در مطالعات پیشرفت کند.

یک تیم بین المللی از کارشناسان در ژانویه ۲۰۲۱، به دعوت سازمان بهداشت جهانی به ووهان چین سفر کردند، جایی که ویروس عامل کووید-۱۹ برای اولین بار شناسایی شد. این تیم همراه با محققان چینی، به عنوان بخشی از فاز اول، شواهدی را درباره زمان و چگونگی ظهور ویروس بررسی کردند. تیم در ماه مارس همان سال گزارشی را منتشر و در آن چهار سناریو ممکن را تشریح کرد که به احتمال زیاد SARS-CoV-2 از خفاش‌ها به مردم سرایت کرد. فاز یک تحقیقات برای ایجاد زمینه جهت مرحله دوم مطالعات عمیق تر طراحی شد تا دقیقاً آنچه در چین و جاهای دیگر اتفاق افتاده را مشخص کند.

اما دو سال پس از آن سفر این سازمان برنامه های مرحله دوم خود را کنار گذاشته است. ماریا ون کرخوف، اپیدمیولوژیست در سازمان جهانی بهداشت در ژنو سوئیس، به نیچر گفت: «فاز دومی وجود ندارد و این سازمان برنامه ریزی کرده بود که کار انجام شود، اما این برنامه تغییر کرده است.»

محققان در حال انجام برخی کارها برای تعیین جدول زمانی شیوع اولیه ویروس هستند که شامل تلاش هایی برای به دام انداختن خفاش ها در مناطق هم مرز با چین در جستجوی ویروس های مرتبط با SARS-CoV-2 می شود. مطالعات تجربی برای کمک به تعیین اینکه کدام حیوانات مستعد ابتلا به ویروس هستند و می توانند میزبان باشند و آزمایش فاضلاب آرشیو شده و نمونه های خون جمع آوری شده در سراسر جهان از اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت. اما محققان می گویند که زمان زیادی برای جمع آوری برخی از داده های مورد نیاز جهت تعیین دقیق محل منشأ ویروس گذشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.