قیام مهدوی و برخورداری از نصرت ملائکه

 از جلوه‌های روشن ارتباط بین امام حسین(ع) و امام زمان(عج) مسئله یاری کردن است، یاری سیدالشهداء(ع) همان یاری حضرت حجت(عج) است.

#فرشتگان#یاریگر#حسینی

امام حسین (ع) در این باره در شب عاشورا به اصحاب خود فرمودند:«همانا جدّم رسول خدا (ص) فرمودند: فرزند من حسین(ع) در زمین کربلا، غریب و تنها، عطشان و بی‌کس، کشته می شود، کسی که او را یاری کند مرا یاری نموده و فرزندش مهدی(عج) را یاری نموده است …»(معالی السبطین، ج۱، ص۲۰۸).

علاوه بر این، فرشتگانی که برای یاری امام حسین(ع) رهسپار کربلا شدند به یاری مهدی فاطمه(س) نیز برمی آیند؛ بنابر تصریح آموزه های مهدوی، یکی از ویژگی‌های قیام امام زمان(عج) برخورداری از نصرت الهی به وسیله فرشتگان است. ابان بن تغلب می‌گوید: امام صادق(ع) فرمودند:  «گویی قائم(عج) را می‌بینم که همراه (یارانش) چهار هزار فرشته‌ای هستند که به آسمان بالا رفتند تا اجازه جنگیدن در رکاب امام حسین(ع) بگیرند، ولی هنگامی که به زمین بازگشتند حضرت(ع) به شهادت رسیده بود، و آنان در کنار قبر آن حضرت(ع) پریشان موی و غبار آلود ماندند و بر آن حضرت(ع) تا روز قیامت می‌گریند و آنان خروج قائم(عج) را انتظار می‌کشند».

در روایت دیگری درباره خصوصیات این فرشتگان آمده است: «هیچ زیارت کننده‌ای به زیارت امام حسین(ع) نمی رود مگر اینکه همین فرشتگان از او استقبال می کنند و هیچ وداع کننده‌ای با آن حضرت(ع) خداحافظی نمی کند مگر این که آنان او را بدرقه می کنند و بیماری نیست مگر این که آنان او را عیادت می کنند؛ هر کس بمیرد، آنان بر او نماز می‌گزارند و برای او طلب آمرزش می‌کنند و همواره منتظر ظهور امام مهدی(ع) هستند»( کامل الزیارات، ص۱۱۹، ح۵، ب۴۱)

امام رضا(ع) نیز در روایتی به ریان بن شبیب درباره این فرشتگاه بیان کرده اند، حضرت ثامن الحجج(ع) می فرمایند: به تحقیق چهار هزار فرشته برای نصرت و یاری حسین(ع) به زمین فرود آمدند. آنان هنگامی که نازل شدند، دیدند حسین(ع) کشته شده است، از این رو، ژولیده و غبارآلود در نزد قبر آن حضرت(ع) اقامت کردند و همچنان هستند تا این که قائم(عج) قیام کند و آنان از یاوران و سپاه آن حضرت(عج) خواهند بود و شعارشان یالثارات‌الحسین(ع) است»(عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۲۳۳، ب۲۸، ح۵۸).

بنابر آنچه مرور شد هر کجا نامی از امام حسین(ع) است، حضرت مهدی (عج) نیز هست و هر کجا مهدی(عج)است، حسین(ع) حضور دارد؛ این دو نام و قیام با هم گره خورده اند چنان که در ادعیه و زیارات از امام زمان‌(عج) سیدالشهدا(ع) را طلب می کنیم و از امام حسین(ع) فرزندش مهدی منتظَر را.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.