شناسایی آسیب های رفتاری دانش آموزان برای رفع افت تحصیلی

-روان شناس و استاد دانشگاه گفت: بی توجهی به آسیب های اجتماعی و رفتاری در دانش آموزان از سوی والدین و اولیای مدرسه، آنها را با شکست تحصیلی مواجه می کند.

#آسیبهای#افت#تحصیلی#دانش_آموزان

به گزارش افسران، به نقل از روانشناس، آسیب های اجتماعی و رفتاری را از جمله اختلالات شایعی برشمرد که در همه افراد و به ویژه در رده سنی نوجوان و جوان می تواند بسیار مشکل ساز و تهدید زا باشد.
وی اضافه کرد: دانش آموزان دچار چنین معضلاتی، علاوه بر اینکه نسبت به دیگر همسالان بدون اختلال با شکست ­های تحصیلی بیشتری مواجه هستند، در نوجوانی و بلوغ درگیر آشفتگی ­های رفتاری و اجتماعی می شوند.
وی ادامه داد : این آسیب ها با ایجاد ناتوانی در دانش آموزان، اولیای آنها و متولیان مدرسه را با مشکلات مواجه می کند.
وی با تاکید بر نقش خانواده به عنوان یک کانون مهم در سلامت فرزندان اضافه کرد: مدرسه به عنوان یک نهاد، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، نقش بسیار مهم و حساس تری در پیشگیری از ایجاد اختلالات رفتاری و اجتماعی در بین دانش آموزان دارد.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش گسترده‌ ترین دستگاه فرهنگی کشور است ، گفت: موسسات آموزشی نقش موثری در بهداشت روانی و فراهم آوردن محیطی سالم برای رشد فکری و شکوفایی اندیشه ‌ها دارند برای ایفای چنین نقشی معلمان و مسوولان مدارس باید از سلامت روانی کافی برخوردار باشند.
وی خاطرنشان کرد: مدرسه به عنوان یک محیط آموزشی اگر نتواند وظایف تربیتی خود را به نحو مطلوب انجام دهد و بدون توجه به وظایف علمی و اجتماعی خود و بی‌ علاقگی نسبت به درک نیازهای روحی نوجوان، فقط به آموزش کلیشه‌ای صرف بپردازد به قطع سهم بسزایی در گرایش دانش آموزان به انحرافات و آسیب های اجتماعی خواهد داشت.
وی، فضا و ساختمان مدرسه را از جمله عوامل مهم در یادگیری دانش آموزان و در نتیجه بی رغبتی نسبت به گرایش به سمت آسیب ها و انحرافات مختلف اجتماعی دانست و گفت: همچنین محتوای دروس و انتخاب معلم مناسب برای علاقمندی به درس و مدرسه در این زمینه بسیار مهم و موثر است.
این روان شناس یادآور شد : استقرار نظام آموزشی فعال با محوریت زندگی، دانش و اشتغال، جذاب و شاد کردن فضای آموزشی و مشارکت خانواده در نظام آموزشی از جمله راهکارهای این مشکلات است.
وی غربالگری و شناسایی دانش آموزان دارای اختلال روانی، برنامه ریزی مبتنی بر شواهد و بکارگیری نیروی متخصص در امر آموزش و پرورش را از دیگر راهکارهای کاهش این آسیب ها در مدارس برشمرد.
براساس گزارش‌های سامانه پایش و مدیریت آسیب ‌های اجتماعی وزارت آموزش‌ و پرورش، خشونت، مصرف مواد مخدر و انحرافات اخلاقی در شمار رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان معرفی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.