نقش زنان در بین یاران قائم /حضور زنان در حکومت مهدوی

امروز بانوان همانند بسیارى از مردم به آینده مى‏اندیشند؛ به یک انقلاب جهانى و یک حکومت موعود، که چگونه در برابر قدرت هاى بزرگ غلبه پیدا مى‏کند! برنامه‏هاى او چیست؟ چه کسانى با او همکارى مى‏کنند و زنان در آن زمان چه نقشى دارند؟ دشمنانش چه کسانى‏اند و راز و رمز موفقیتش در گرو چیست؟ در این نوشتار به گوشه ای از حضور زنان در حکومت عدل جهانی اشاره خواهیم داشت.

#نقش#زنان#حکومت#مهدوی

نقش زنان در دوران ظهور

الف) حضور پنجاه زن در بین یاران امام

اولین گروه از زنانى که به محضر امام زمان مى‏ شتابند آنهایند که در آن ایّام مى ‏زیسته‏اند و همانند دیگر یاران امام، علیه ‏السلام، به هنگام ظهور در حرم امن الهى به‏ خدمت امام، علیه‏ السلام، مى ‏رسند. در این‏باره دو روایت وجود دارد:

روایت اول: امّ سلمه ضمن حدیثى درباره علایم ظهور، از پیامبر روایت کرده است که فرمود:

یعوذ عائذ من الحرم فیجتمع الناس إلیه کالطّیر الوارده المتفرقه حتّى یجتمع إلیه ثلاث مأه و أربعه عشر رجلاً فیه نسوه فیظهر على کلّ جبّار و ابن جبّار..(۱)

در آن هنگام پناهنده ‏اى به حرم امن الهى پناه مى ‏آورد و مردم همانند کبوترانى که از چهار سمت به یک سو هجوم مى‏ برند به ‏سوى او جمع مى ‏شوند تا اینکه در نزد آن حضرت سیصد و چهارده‏ نفر گرد مى ‏آیند که برخى از آنان زن مى ‏باشند که بر هر جبار و جبار زاده‏اى پیروز مى ‏شود.(۲)

روایت دوم: جابربن یزید جعفى، ضمن حدیث مفصلى از امام باقر، علیه ‏السلام، در بیان برخى نشانه‏ هاى ظهور نقل کرده که:

و یجیى‏ء واللَّه ثلاث مأه و بضعه عشر رجلاً فیهم خمسون امراه یجتمعون بمکه على غیر میعاد قزعاً کقزع الخریف یتبع بعضهم و هى‏ الآیه الّتى قال اللَّه: أینما تکونوا یأت بکم اللَّه جمیعاً إنّ اللَّه على کلّ شى‏ء قدیر..(۳)

به‏ خدا سوگند، سیصد و سیزده نفر مى ‏آیند که پنجاه نفر از این عده زن هستند که بدون هیچ قرار قبلى در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد. این است معناى آیه شریفه: هرجا باشید خداوند همه شما را حاضر مى‏ کند. زیرا او بر هر کارى توانا است.

امام صادق فرمود: همراه قائم [آل محمد، صلّى ‏اللَّه‏ علیه ‏وآله] سیزده زن خواهند بود. گفتم آنها را براى چه کارى مى ‏خواهد؟ فرمود: به مداواى مجروحان پرداخته، سرپرستى بیماران را به ‏عهده خواهند گرفت. عرض کردم: نام آنها را بفرمایید. فرمود: قنواء دختر رشید هجرى، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه [مادر عمار یاسر]، زبیده‏ام خالد احمسیّه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه، ام خالد جهنّیه

ب) زنان آسمانى

دسته دوم چهارصد بانوى برگزیده هستند که خداوند براى حکومت جهانى حضرت ولى‏ عصر، علیه ‏السلام، در آسمان ذخیره کرده است و با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسى، علیه ‏السلام، به زمین مى‏ آیند.

ابوهریره از پیامبر، صلّى ‏اللَّه علیه و آله، روایت کرده که:

ینزل عیسى بن مریم على ثمان ماه رجل و أربع مائه امرأه خیار من على الأرض و أصلح من مضى.

عیسى ‏بن مریم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایسته ‏ترین افراد روى زمین فرود خواهد آمد.

آیا این زنان از امت هاى پیشین هستند یا امت اسلامى زمان پیامبر، صلّى ‏اللَّه‏ علیه ‏وآله، و معصومین علیهم‏ السلام؛ یا از دوران هاى مختلف؟ آنها از چه زمان و به چه علت به آسمان برده شده ‏اند و براى عهده ‏دارى منصبى در حکومت حضرت مى‏ آیند یا براى مسایل دیگر؟ اینها پرسش‏هایى است که این حدیث از آنها چیزى نمى‏ گوید.

ج ) رجعت زنان

سومین گروه از یاوران حضرت بقیه اللَّه علیه ‏السلام، زنانى هستند که خداوند به برکت ظهور امام زمان آنها را زنده خواهد کرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند نمود. این گروه دو دسته ‏اند: برخى با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخى دیگر فقط از آمدنشان سخن به ‏میان آمده است.

در منابع معتبر اسلامى نام سیزده زن یاد مى ‏شود که به هنگام ظهور قائم آل محمد صلّى‏ اللَّه‏ علیه‏ و آله، زنده خواهند شد و در لشکر امام زمان به مداواى مجروحان جنگى و سرپرستى بیماران خواهند پرداخت.

طبرى در دلائل الامامه، از مفضل‏بن عمر نقل کرده که امام صادق علیه السلام فرمود:

همراه قائم [آل محمد، صلّى ‏اللَّه‏ علیه‏ و آله] سیزده زن خواهند بود. گفتم آنها را براى چه کارى مى‏ خواهد؟ فرمود: به مداواى مجروحان پرداخته، سرپرستى بیماران را به‏ عهده خواهند گرفت. عرض کردم: نام آنها را بفرمایید. فرمود: قنواء دختر رشید هجرى، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه [مادر عمار یاسر]، زبیده‏ ام خالد احمسیّه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه، ام خالد جهنّیه. (۴)

دسته دوم چهارصد بانوى برگزیده هستند که خداوند براى حکومت جهانى حضرت ولى‏ عصر، علیه‏السلام، در آسمان ذخیره کرده است و با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسى، علیه ‏السلام، به زمین مى‏ آیند

صیانه ماشطه در زمان حضرت موسى مى ‏زیسته است و مادر عمار یاسر در ابتداى بعثت به شهادت رسید. حبابه در زمان على علیه ‏السلام، و قنواء در زمان امام حسن و امام حسین، علیه‏ السلام، و بقیه در زمان‏هاى دیگر زندگى مى‏ کرده ‏اند.

این گروه سیزده نفرى رجعت خواهند کرد و خداوند براى قدردانى از آنها، به برکت امام زمان آنها را زنده خواهد کرد.

در این روایت امام صادق علیه ‏السلام، از آن سیزده زن فقط نام نه نفر را یاد مى‏ کند. در کتاب خصایص فاطمیّه(۵) به‏نام نسبیه، دختر کعبه مازینه، و در کتاب منتخب البصائر به‏نام وتیره و أحبشیه اشاره شده است. (۶)

انقلاب جهانى موعود (علیه السلام)، چنان که از وعده ها و نامش هویداست، تحول عظیمى را در جهان ایجاد خواهد نمود و کل عالم را در زیر پرچم اسلام واقعى و تعالیم حیات بخش آن قرار خواهد داد که در پى آن، جامعه زنان نیز از این تحول عظیم مستثنا نبوده و به جایگاه واقعى خویش برگردانده خواهد شد. و البته توجه به این نکته ضروری است که اغلب احادیث مربوط به مهدویت در زمینه راه هاى مختلف اثبات امامت ایشان (علیه السلام)؛ حوادث قبل از ظهور و تحولات حین ظهور و پس از آن است. این روایات از توضیح جزئیات تقسیم وظایف بین کارگزاران حضرت (علیه السلام) و نیز زن یا مرد بودن آنها و بسیارى امور دیگر ساکت اند.

پی نوشت:

۱. صدوق، محمد بن على بن الحسین، کمال‏الدین، ج ۲، ص۵۰؛ الطوسى، محمد بن الحسن،

الغیبه، ص ۴۷۶.

۲. الهیثمى، نورالدین على‏بن ابى بکر، مجمع‏الزوائد، ج ۷، ص۳۱۵؛ معجم احادیث الإمام

المهدى، ج ۱، ص ۵۰۰.

۳. همان.

۴. الطبرى، محمد بن جریر، دلائل الامامه، ص ۳۱۴.

۵. همان، ص ۲۶۰.

۶. ریاحین الشریعه، ج ۵، ص ۴۱؛ به نقل از خصایص فاطمیه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.