آخر الزمان در روایات اسلامی با چه ویژگی هایی معرفی شده است؟

روایات اسلامی از آینده تاریک و سخت برای مؤمنان در «آخر الزمان» خبر داده است، از جمله: بی اعتنایی به حلال و حرام به طوری که مردم هر چه به دستشان برسد حلال می شمرند، همه مردم رباخوار مى شوند و آنانکه رباخوار نباشند گرد و غبار ربا بر دامنشان مى نشیند، برخی از مردمِ سرمست از نعمت، مبدأ و معاد را فراموش کرده و در عالم بی خبری به سر می برند و عده ای با تکیه بر حیله های شرعی و بهانه های واهی کارهای ناروا انجام می دهند و …

در بعضى خطبه هاى «نهج البلاغه» و روایاتى از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) و امامان اهل بیت (علیهم السلام) خبرهایى درباره «آخر الزمان» و آینده ای تاریک و سخت براى مؤمنان داده شده است. از ویژگى هاى آخرالزمان، پشت کردن بسیارى از مردم به مسئله حلال و حرام است و اینکه هر آنچه به دستشان برسد، از هر جا و هر کس براى خود حلال مى شمرند و این آلودگى همه زندگى آنها را مى آلاید.
ویژگى دیگر که «مستى نعمت» است سبب مى شود مبدأ و معاد را به فراموشى بسپارند و همچون مستان شراب، در عالَم بى خبرى به سر برند. دور زدن احکام و تکیه بر بهانه هاى واهى براى انجام هر کار ناروا و تمسّک به حیله هاى شرعى یکى دیگر از ویژگى هاى آن زمان است. بدعت ها به صورت سنّت ها و سنّت ها به صورت بدعت ها در مى آید. در حدیثى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «یَأْتى عَلَى النّاسِ زَمانٌ لا یَبْقى أحَدٌ إلَّا أَکَلَ الرِّبا فَإنْ لَمْ یَأْکُلْهُ أَصابَهُ مِنْ غُبارِهِ»؛ (زمانى بر مردم فرا مى رسد که همه رباخوار مى شوند و اگر کسانى ربا خوار نباشند گرد و غبار ربا بر دامنشان مى نشیند).
در حدیث دیگرى در وصایاى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) به ابن مسعود آمده است: «زمانى بر مردم فرا مى رسد که انواع غذاهاى لذیذ را مى خورند و بر مرکب هاى [گران قیمت] سوار مى شوند و مردان، همچون زنان که براى همسر خود، زینت مى کنند خود را مى آرایند. زنان، بى پرده خارج مى شوند و مانند سلاطین جبّار در اجتماع خودنمایى مى کنند. این گروه، منافقان این امّت در آخرالزمانند ـ تا آنجا که مى فرماید: «یَابْنَ مَسْعُودُ یَأْتى عَلَى الناسِ زَمانٌ اَلصَّابِرُ عَلَى دینِهِ مِثْلُ الْقابِضِ عَلَى الْجَمْرَهِ بِکَفِّهِ»؛ (اى پسر مسعود، زمانى بر مردم فرا مى رسد که نگهدارى دین همچون نگهدارى آتش در کف دست است)، و حوادث دردناک دیگرى که ذکر همه آنها به طول مى انجامد.
این پیشگویى ها افزون بر اینکه جنبه اعجاز دارد، هشدارى است به گروه هاى وفادار به اسلام که خود را نبازند و بدانند این دوران پایانى دارد که به ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) مى انجامد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.