با زنان خیابانی چه می کنند/ پیشگیری در خانواده و محله

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید در خانواده‌ها و محلات شکل گیرد

مهمترین و اساسی‌ترین رکن مشارکت مردم ساماندهی آسیب‌های اجتماعی است.

#سامتندهی#زنان#خیابانی#غربالگری#تفکیک

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید در خانواده‌ها و محلات شکل گیرد البته فعالیت‌های فرا منطقه‌ای نیز بی‌تأثیر نیست.

به گفته وی موضوعی که در آسیب‌های اجتماعی بیشتر شاهد ظاهری هستیم معتادین، بیماران، افراد بی‌خانمان و کارتن خواب‌ها هستند.

جمع‌آوری کارتن خواب‌ها و متکدین از سطح شهر: با همکاری نزدیکی که با نیروی انتظامی و قوه قضائیه داریم افراد کارتن خواب و متکدی در معرض تصمیم قضائی قرار می‌گیرند و به مراکز مربوطه تحویل داده می‌شوند.

کودکان خیابانی کسانی هستند که به هیچ عنوان نباید در مواجه با دیگر آسیب دیدگان قرار گیرند لذا بلافاصله کودکان به سازمان بهزیستی واگذار می‌شوند.

کودکان خیابانی کسانی هستند که به هیچ عنوان نباید در مواجه با دیگر آسیب دیدگان قرار گیرند لذا بلافاصله کودکان به سازمان بهزیستی واگذار می‌شوند

دختران و زنان نیز پس از دستگیری در مراکز نگهداری خاص قرار می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی دیگر گروه‌ها به دو شکل ساماندهی می‌شوند عده‌ای می‌بایست شبانه‌روزی نگهداری شوند و عده‌ای دیگر هم نیاز به ارائه خدمات شبانه دارند که به گرم‌خانه‌ها معرفی می‌شوند.

با ورود فصل پائیز و زمستان ورود افراد به گرمخانه‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که بیش از ۹۰ درصد آنها افرادی هستند که به صورت داوطلبانه به گرم‌خانه‌ها مراجعه می‌کنند.

تعارضاتی که در امر رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی وجود دارد : بخش عمده آسیب‌دیدگان از پدیده اعتیاد رنج می‌برند و در خصوص ارائه خدمات به این افراد به گونه‌ای است که به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌شوند و شهرداری بخش قابل توجهی از هزینه این افراد را متقبل می‌شوند.

افرادی که نیاز به حضور تمام وقت داشته باشند به سامان‌سراها منتقل می‌شوند.

شهرداری مسئولیت نگهداری افراد آسیب دیده را قانوناً ندارد

طی مدت گذشته افرادی به مدت ۲ سال در مراکز نگهداری می‌شدند چراکه سازمان مربوطه توان نگهداری این افراد را ندارد. شهرداری مسئولیت نگهداری افراد آسیب دیده را قانوناً ندارد و باید دستگاه‌های مربوطه در این خصوص اقدام کند.

با توجه به وضعیت رو به رشد بی‌خانمان‌ها و روند اعتیاد باید پیگیری امکانات برای افراد آسیب دیده محیاء ‌شود.

ناچار هستیم در برنامه‌ریزی‌ها مسائل مددکاری، بهداشتی درمانی و روانشناسی افراد آسیب دیده را در ظرف شهردای دنبال کنیم. آسیب‌های اجتماعی یک فرآیند است لذا تلاش ما این است که با ایجاد تعامل این فرآیند را کاهش دهیم.

تفکیک و تقسیم موضوع مسائل اجتماعی کار ساده‌ای نیست و باید یک نگاه هم پوشانی در این خصوص شکل بگیرد.

در موضوعات آسیب‌های اجتماعی بیش از ۱۰ دستگاه مسئولیت دارند

در موضوعات آسیب‌های اجتماعی بیش از ۱۰ دستگاه مسئولیت دارند یکی از چالش‌های حوزه اجتماعی در کشور این است که متولی خاص ندارد و سازمان خاصی مسئول نیست.

سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با توجه به اینکه شهرداری هزینه بیمارستانی که افراد آسیب دیده مراجعه می‌کنند پرداخت می‌کند، فردی از آسیب‌دیدگان اجتماعی که توسط شهرداری جمع‌آوری شده است وقتی به بیمارستان مربوطه مراجعه می‌کند بیمارستان از عوامل شهرداری امضاء می‌گیرد که اگر اتفاقی برای این فرد بیفتد مسئول شهرداری است.

فرایند آسیب‌های ‌اجتماعی پیچیده، سخت و پرحاشیه است یک فرایندی را دنبال می‌کنیم که ورود به موضوعات در قالب یک فرایند انجام شود.

در موضوعات آسیب‌های اجتماعی بیش از ۱۰ دستگاه مسئولیت دارند یکی از چالش‌های حوزه اجتماعی در کشور این است که متولی خاص ندارد و سازمان خاصی مسئول نیست

با توجه به اینکه کارتن خواب‌ها با هزینه شهرداری به استان‌های مربوطه اعزام می‌شوند ولی به شکل سنتی نمی‌توان با مسائل اجتماعی مواجه شد.

برخوردهای فیزیکی با متکدیان و کارتن خواب‌ها: در تیم‌های جمع‌آوری متکدیان و کارتن خواب‌ها کارشناس علوم اجتماعی حضور دارد، این کارشناس به یک متکدی مراجعه می‌کند آن (متکدی) مقاومت می‌کند.

عموماً متکدیان با عوامل شهرداری برخورد فیزیکی می‌کنند

زارع‌صفت با بیان اینکه عموماً متکدیان با عوامل شهرداری برخورد فیزیکی می‌کنند گفت: متکدیانی در گذشته سابقه جمع‌آوری دارند می‌دانند که به مراجع فضایی معرفی می‌شوند برای همین مقاومت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی بیان داشت: فرایند تکدی‌گری هدایت شده است و این افراد آموزش دیده‌اند تا جوسازی کنند.

زنان خیابانی را جمع‌آوری نمی‌کنیم

به هیچ عنوان زنان خیابانی جمع‌آوری نمی‌شوند: سازمان، زنان بی‌خانمان را جمع‌آوری می‌کند که خیابانی هستند، مرکز نگهداری ما مراکز غربالگری هستند و در آنجا این زنان تفکیک می‌شوند.

بیش از ۹۵ درصد طرف‌های مقابل با ما برخورد می‌کنند، این افراد یک شبکه هستند و بعضی افراد به صورت نوبه‌ای به تهران مراجعه می‌کنند ویا از قومیت خاصی هستند.

آماری از بی‌خانمان‌های پایتخت نداریم

کارتن خواب ها را شب ها جمع آوری می کنند و بیشتر هم در فصل سرماست در حالیکه تصاویر در فصل تابستان و در میان روز است.

به عنوان نمونه دروازه غار زینت تهران نبوده و نیست و وظیفه شهرداری هم نیست که این محل را پاکسازی کند ولی حالا این کار را شهرداری انجام می دهد و احتمالا برخی برخوردها نیز اجتناب ناپذیر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.