پیروی از ولایت در تمام امور زندگی امری واجب است

ابتدا باید نگاه جهانی به واقعه غدیر داشته باشیم.

اگر از منظر بزرگ به واقعه غدیر نگاه نکنیم غدیر محصور به ۱۴۰۰ سال قبل خواهد بود که ما تنها با جشن گرفتن یاد آن را زنده نگاه می داریم.

یکی از آیاتی که در روز غدیر نازل شد آیه اکمال دین است. اما بحث اینجاست که کدام دین کامل شده و کدام دین، اسلام است؟ آیا دین اسلام تنها از صدر اسلام تا ۲۳ سال بعد در روز غدیر بوده و یا اسلامی که از زمان حضرت آدم (ع) شروع شد و توسط انبیاء کامل تر شد و در روز غدیر به کمال رسید؟

بسیاری از افراد در جامعه تصور می کنند منظور از اسلام همان ۲۳ سال است که با روز غدیر به اتمام می رسد در صورتیکه اینگونه نیست.شریعتی که خداوند قرار داده مجموع شریعت های گذشته و کامل شده آنها است. به عبارت دیگر دین های دیگر جدا نیستند بلکه یهودیت و مسیحیت بخشی از دین اسلام بوده که بر پیامبران اولوالعزم در آن زمان جاری شده و در زمان رسول خدا (ص) به اوج خود رسیده است.

هزاران سال برای دین اسلام زحمت کشیده شده که مهم ترین بخش آن هم ولایت است و انجام این کار و تکمیل دین تنها توسط حضرت محمد (ص) امکان پذیر بوده است. پیامبر اکرم (ص) در ۲۳ سال پیامبری خود همه احکام را به مردم آموخت اما اگر ابلاغ ماجرای غدیر را انجام نمی داد گویا هیچ کاری نکرده بود.

پ این مطلب نشان می هد اصل دین اسلام ولایت است. وظیفه ما در قبال این مسئله تحت ولایت بودن است که متاسفانه در این زمینه هم مشکل اعتقادی داریم و تصور می کنیم اگر کسی ولایت را قبول کند اهل نجات است درصورتی که باید در تمام شئون زندگی خود از حضرت علی (ع) پیروی کنیم.

بین شیعه و اهل سنت در وقوع ماجرای غدیر خم هیچ اختلافی وجود ندارد. اختلاف آنها بر سر معنای ولایت در غدیر در جمله من کنت مولاه فهذا علی مولاه است. اهل سنت معتقدند ولایت در واقعه غدیر به معنای دوستی بوده و هر کسی که پیامبر دوست اوست علی هم دوست اوست اما شیعه با استناد به آیه قرآن که پیامبر به آن اشاره کردند معتقد است ولایت به معنای جانشینی ایشان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.