برای نخستین بار در زنجان عمل پیچیده آنژیوپلاستی رتروگرید انجام شد

تکنیک پیچیده آنژیوپلاستی رتروگرید، برای نخستین بار در زنجان توسط دکتر رضا مددی، فوق تخصص قلب-آنژیوپلاستی در بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان انجام شد.

#آنژیوپلاستی#رتروگرید#اولین_بار#زنجان#مددی#متخصص_قلب

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان رضا مددی، فوق تخصص قلب-آنژیوپلاستی بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان با بیان اینکه طی این عمل جراحی، انسداد شریان‌های اصلی از طریق شریان‌های واسط انجام شد، اظهار داشت: عروق کرونر به دو قسمت عروق سمت راست و چپ تقسیم می‌شوند و تا کنون در زنجان، همه‌ جراحی‌های آنژیوپلاستی این عروق در هر سمت، از همان سمت انجام  می‌شد ولی در این مورد، به منظور باز کردن عروق کرونر سمت راست، از سمت چپ و از راه رگ‌های بسیار ریز که نقش واسط دارند، اقدام به جراحی شد.

فلوشیپ اینترونشنال(مداخله‌ای قلب) بیمارستان آیت الله موسوی زنجان تصریح کرد:  انجام این عمل جراحی برای نخستین بار در استان زنجان انجام شد و بیمار آقایی ۵۰ ساله و سیگاری بود که تنگی صد در صد در عروق سمت راست داشتند که امکان باز کردن آن از طریق عروق سمت راست وجود نداشت، لذا این بیمار تحت آنژیوپلاستی رتروگرید از طریق عروق کرونر سمت چپ قرار گرفت.
وی با بیان اینکه تاکنون ناچار به اعزام بیماران مبتلا به تهران بودیم، افزود: این عمل جراحی چند سالی است در دنیا ابداع شده و با وجود اینکه بسیار پیچیده، هزینه‌بر و سخت است، ولی اقدامات لازم برای تأمین شرایط انجام این عمل پیچیده در زنجان صورت گرفت و در حال حاضر  عمل جراحی این بیماران در بیمارستان آیت الله موسوی زنجان قابل انجام است.
مددی گفت: اعمال جراحی با این روش نیازمند تجهیزات و ملزوماتیست که با این شرایط تحریم در کشور به حمایت خیرین و وزارت بهداشت و سازمان‌ها امید داریم.
جلیل گلشنی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان که در محل انجام این عمل جراحی حضور داشت، نیز گفت: دکتر مددی از اساتید مسلم،کارا و افتخار شهر زنجان و این گونه اعمال جراحی نیز بسیار نادر، حرفه‌ای و سخت است، که به صورت انگشت شمار در کشور توسط اساتید برجسته انجام می‌شود.
وی افزود: به دلیل اینکه پیگیری درمان‌های تخصصی در مرکز کشور هزینه‌های سرسام آوری دارد همینطور دسترسی به افرادی که این گونه اعمال را انجام می دهند آسان نیست، لذا از خیرین شهر و کسانیکه توانایی مالی دارند در راستای تامین امکانات برای انجام این گونه اعمال جراحی اعلام آمادگی کنند چون در حال حاضر سیستم دولتی به دلیل تحریم و هم کمبود بودجه به تنهایی توانایی برای تامین کردن این امکانات را ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه یاری مردم و خیرین و مسوولین را در این زمینه خواستار شد و افزود: با کمک و یاری مردم و خیرین کارهای بزرگ تر و بیشتری که هم نیروی انسانی ماهر و توانایی و استعداد انجام آنها را داریم میسر می شود به  شرطی که کمک شود و دستگاه و لوازم ضروری تهیه گرددو دست ما بازتر باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.