مردم دوستدار تولید مداحی‌های امام زمانی/رضا هلالی محبوب دهه ۸۰ و ۹۰

سجاد محمدی شاعر آئینی گفت: پیش‌بینی می‌شود اگر برای مثال امروز ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت مداحی، شعر و ادبیات پای کارهای موعودباورانه و مهدوی آمده در آینده این میزان به ۸۰ یا ۹۰ درصد برسد و شاهد کارهای فاخر و اثرگذار بیشتری باشیم.

#محمدی#شاعر#مداحی#امام_زمان#دهه#هشتادی#نودی#رضا_هلالی

 انتشار نماهنگ «بیعت» با حال و هوای انتظار و به مناسبت نیمه‌شعبان با اجرای مشترک عبدالرضا هلالی و سجاد محمدی، فضایی متفاوت از کارهای امام زمانی برای کودک و نوجوان را ترسیم کرده و از آمادگی دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها برای بیعت با حضرت حجت(عج) و یاری ایشان حکایت می‌کند؛ از این‌رو، در گفت‌وگو با سجاد محمدی، شاعر و از خوانندگان این نماهنگ، فضای کار امام زمانی برای کودک و نوجوان را بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اقبال مردمی برای تولید آثار امام زمانی بالاست

علی‌رغم حجم کثیر تولید آثار فاخر و جریان‌ساز مذهبی، کمتر شاهد تولید آثار چه در فضای هیأت و چه در قالب سرود و نماهنگ درباره امام زمان(عج) هستیم و به نوعی در این ساحت خلأ داریم، چطور شد که در این میان شما کار در فضای مهدویت را انتخاب کردید و به سراغ سُرایش و تولید نماهنگ «بیعت» رفتید؟

خوشبختانه در دهه اخیر فضای کلی جامعه ایران به سمت امام زمان (عج) و آموزه‌های مهدوی میل کرده و شخصاً در فضای واقعی و فضای مجازی درخواست‌های فراوانی از سوی گروه‌های مختلف مردمی برای کار در این حوزه و سرودن شعر برای حضرت حجت (عج) داشته‌ام، مهم آن که این توصیه و سفارش و عرض تمایل صرفاً یک خواستن و مطالبه ساده نبوده و نیست بلکه آن‌ها که من را مخاطب درخواست‌شان قرار می‌دهند در این باره نوعی از تمنّا، خواهش و تقاضای قلبی را بیان می‌کنند و اصرار دارند که برای امام زمان (عج) شعر بگویم.

حتی پس از تولید «بیعت» که محور مهدوی و امام زمانی دارد نیز این خواهش‌ها و تمنّا برطرف نشده و بسیاری از مخاطبان و مردم از من می‌خواهند مسیر سُرایش‌های مهدوی را رها نکنم. در کنار علاقه قلبی، این اقبال مردمی و درخواست برای رفتن به سوی کارهای مهدوی انگیزه‌ساز و الهام‌بخش در سُرایش و تولید «بیعت» شد.

شعر «بیعت» برای نُهم ربیع‌الاول سروده شده بود

چه شد در میان موضوعات مختلف مهدوی، فضای کار را به سمت بیعت با امام زمان(عج) بردید و شعر را با این محور سرودید؟

این کار را حدوداً سه ـ چهار سال قبل شروع کردم و بخشی از آن نیز در قالبی متفاوت اجرا شد تا اینکه از جانب مجموعه «مصاف» و آقای رائفی‌پور برای اجرا در ویژه‌برنامه نُهم ربیع‌الاول، سالروز تاج‌گذاری و آغاز امامت حضرت حجت‌بن‌الحسن(عج) دعوت شدم و شخصاً پیشنهاد سرودن شعر مرتبط را که توسط جمعیت حاضر در میدان امام حسین(ع) زمزمه شود، مطرح کردم.

با مشورت همکاران مجموعه مصاف عبارات استخراج و کار نوشته و در ۹ ربیع‌الاول خوانده شد و در نهایت مجموعه مأوا که حامی این قِسم فعالیت‌های مذهبی است، کار را شنید و پیشنهاد اجرای آن را در قالب پویشی برای نیمه‌شعبان داد و این اتفاق به لطف خدا و امام زمان(عج) رخ داد.

سعی کردم در شعر بگویم ظهور امام زمان(عج) نزدیک است

با توجه به اینکه مخاطب اصلی نماهنگ «بیعت» کودکان و نوجوانان هستند، چه مؤلفه‌هایی را در خلق محتوای شعر در نظر گرفتید؟

در سرودن «بیعت» زبان محاوره را برگزیده‌ام؛ با توجه به سابقه نزدیک به یک دهه‌ای از تدریس برای دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها، می‌دانم این نسل علاقه‌مند است صریح، مستقیم و راحت حرفش را بزند، من نیز همین سبک را برگزیدم.

عبارات این شعر عاشقانه است و می‌کوشد جلوه‌های دلدادگی به امام مهدی(عج) را تصویر کند. در بیان این عشق، از زبان محاوره و سادگی مطلق برای سخن گفتن با امام زمان(عج) بهره گرفتم و کوشیدم در فضای کلی شعر این فضا را ایجاد کنیم که ظهور امام زمان(عج) نزدیک است و ان‌شاءالله ما نیز می‌توانیم شاهد آن باشیم و از هم‌اکنون با امام(عج) خود بیعت می‌کنیم.

استقبال بالای نوجوانان از تجمعات «بیعت»

مراسم‌های باشکوهی در ورامین، بابل و اخیراً در یکی از مدارس دخترانه تهران برای اجرای نماهنگ «بیعت» داشتید، برگزاری این مراسم‌ها با این حجم و کیفیت چه سختی‌هایی داشت و چطور توانستید این حجم از کودکان و نوجوانان را با خود همراه کنید؟

مجموعه مأوا به دلیل تجارب قبلی در اجرای این قسم کارها با این حجم از حضور کودکان و نوجوانان تبحر دارد و علی‌رغم برخی بی‌مهری‌ها با زحمات بسیار و خستگی‌ناپذیری در تولید «بیعت» هم ورود کرد.

برای خود ما هم این سطح از استقبال شگفت‌آور بود به طوری که در اجرایی که در شهر بابل داشتیم، صرفاً با تبلیغ در فضای مجازی و تبلیغات شهری جمعیت چهار پنج هزاری نفری از دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها همراه با پدر و مادرهایشان آمده بودند! و دست در دست والدین برای بیعت با امام زمان(عج) اعلام آمادگی کردند. جالب آن که به میزان جمعیت داخل ورزشگاه، جمعیتی که گنجایش حضورشان وجود نداشت، بازگشتند! این حضور خودجوش و با عشق باعث شد که فکر کنیم کاش فضای بزرگ‌تری را تدارک می‌دیدیم.

هرچه برای نماهنگ رخ داده است، عنایت امام زمان است

با توجه به این سطح از استقبال چه پویش‌ها و جشن‌های دیگری با محور نماهنگ «بیعت» را پیش‌بینی کرده‌اید؟

بنابر اعتقادات مذهبی، ما معتقدیم برگ بدون اذن خدا و اهل‌بیت(ع) از شاخه درخت جدا نشده و فرونمی‌افتد؛ منصفانه اگر بگویم «بیعت» و این سطح از اقبال عمومی نسبت به آن، رزق است و امید داریم خود حضرت صاحب‌الزمان(عج) در ادامه مسیر اذن و رزق کار برای خود را روزی ما کنند.

لذا همه چیز با عنایت ایشان پیش می‌آید و ما در عین اشتغال به یافتن کلیدواژه‌ها و راه‌های ارتباط با مردم، منتظر و لبیک‌گوی این عنایات هستیم.

دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها مهم‌ترین نسل پس از انقلاب است

تجربه نماهنگ «بیعت» و تولید آثار مذهبی برای کودکان و نوجوانان برای شما چطور بود و آیا این مسیر را ادامه می‌دهید؟

اولاً ما ممنون کسانی همچون آقایان هلالی و پویانفر و مجموعه مأوا که هستیم که با قدرت به میدان آمده و پویش‌های مرتبط با نماهنگ «بیعت» را راه انداختند و معبر باز کردند و حتی برخی حواشی‌ها را که هنوز هم ادامه دارد، به جان خریدند.

شخصاً در هیأت و دیگر برنامه‌ها تمام توجه و تمرکزم بر دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها به عنوان مهترین نسل پس از انقلاب است و علاقه دارم برای این نسل مهم و اثرگذار کار کنم و توانم را در این عرصه متمرکز می‌کنم.

رضا هلالی محبوب دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌هاست

ورود چهره‌های شاخص مداحی به عرصه کار کودک و نوجوان را چطور ارزیابی می‌کنید و این اقدام را نویدبخش چه اتفاقات مبارکی می‌دانید؟

چهره‌ای همچون عبدالرضا هلالی با اینکه سن چندانی ندارد اما به دلیل آغاز کار ستایشگری اهل‌بیت(ع) از سن کم، برای نسل خود ما هم اثرگذار بود، امروز هم دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها با ایشان ارتباط گرفته و شور و اشتیاق نشان می‌دهند و محبوب آنها هستند، به زودی باید سراغ کار برای متولدان دهه اول این قرن برویم، لذا ورود و حضور چهره‌های اثرگذار و سرشناس مداحی در این عرصه منشأ اتفاقات مبارک و جذب خواهد شد.

امروز که حس کلی دنیا به منجی‌گرایی معطوف است و نیاز به موعود سینه به سینه نقل می‌شود، مردم به حس نیاز و اضطرار به منجی موعود(عج) به مثابه هوا برای تنفس خواهند رسید؛ لذا پیش‌بینی می‌شود اگر برای مثال امروز ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت مداحی، شعر و ادبیات پای کارهای موعودباورانه و مهدوی آمده در آینده نزدیک برای مثال یکی دو سال آینده این میزان به ۸۰ یا ۹۰ درصد برسد و شاهد کارهای فاخر و اثرگذار بیشتری باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.