اجرای طرح غربالگری اسکلتی و حرکتی کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ ساله

به گزارش گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، حمیدرضا علیان‌زادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد از اجرای قریب الوقوع طرح غربالگری اسکلتی و حرکتی کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: این طرح ویژه کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ ساله ساکن در محلات محروم و حاشیه شهرهای کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: طرح غربالگری اسکلتی و حرکتی کودکان و نوجوانان مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور با مشارکت بنیاد ۱۵ خرداد، وزارت آموزش و پرورش و فدراسیون ورزش دانش‌آموزی عملیاتی می‌شود.

وی تاکید کرد: هدف از اجرای این طرح، رصد و شناسایی کودکان و نوجوانان دارای مشکلات حاد و خطرناک اسکلتی، حرکتی و عضلانی و اطلاع‌رسانی به والدین و قرار دادن آن‌ها در فرآیند چرخه درمان است.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد درباره علل پیدایش مشکلات اسکلتی و حرکتی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر و عدم فعالیت و تحرک کافی موجب پیدایش چنین مشکلاتی شده که راه حل پیشگیری از آن، غربالگری و اقدام به‌موقع است.

علیان‌زادگان افزود: تغذیه نامناسب نیز یکی از آسیب‌هایی است که سلامت کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و مهارت‌های فردی و توان حرکتی آنها را به خطر می‌اندازد.

وی در تشریح جزییات طرح غربالگری اسکلتی و حرکتی کودکان و نوجوانان اظهار داشت: شناسایی محلات محروم، ثبت نام از تمامی کودکان و نوجوانان مشمول طرح، استقرار تیم‌های توانبخشی، سنجش وضعیت اسکلتی و توده‌های عضلانی، غربالگری ناهنجاری‌ها و ارسال تجهیزات مورد نیاز به مناطق هدف از مراحل اصلی اجرایی شدن این طرح است. 

علیان‌زادگان با تاکید بر این‌که بنیاد ۱۵ خرداد در دوره جدید فعالیتش سلامت کودکان از تولد تا ۱۵ سالگی را با جدیت مدنظر دارد، گفت: با اجرای طرح غربالگری اسکلتی و حرکتی، کودکان و نوجوانان مشمول این طرح پس از شناسایی، تا پایان فرآیند درمان، تحت حمایت قرار می‌گیرند.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد یادآور شد: عمده اختلالات حرکتی و اسکلتی از جمله پاهای پرانتزی و شانه‌های افتاده، در دوران کودکی قابل پیشگیری هستند و می‌توان با اجرای طرح غربالگری، کودکان و نوجوانان دارای اختلال را پس از شناسایی، تحت درمان قرار داد.

وی در پایان تصریح کرد: بسیاری از عارضه‌های حرکتی و اسکلتی ریشه در دوران کودکی دارند و هر چند ممکن است در این دوران باعث معلولیت نشوند اما در بزرگسالی، باعث کاهش توان حرکتی شده و سلامتی افراد را به خطر می‌اندازند.

پایان پیام/


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.