بدون داشتن پایان کار سند بگیرید!

شهرداری‌ها موظف‌اند پس از اتمام عملیات ساختمانی و تأیید رعایت ضوابط فنی و شهرسازی، گواهی پایان‌کار صادر کنند تا مالک بتواند برای دریافت سند تک‌برگ اقدام کند. اما براساس قانون جدید، در برخی شرایط خاص، امکان صدور سند تک‌برگ برای ملک بدون داشتن پایان‌کار نیز فراهم شده است؛

به‌این‌ترتیب، مالکان می‌توانند با رعایت ضوابط مشخص و ارائه مدارک جایگزین، فرآیند اخذ سند رسمی را بدون دریافت پایان‌کار از شهرداری طی کنند.

قانون جدید الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، تغییرات مهمی در فرآیند صدور پایان کار و سند مالکیت به وجود آورده است.

در گذشته و قبل از تصویب قانون الزام به ثبت رسمی، برای صدور سند مالکیت تک‌برگ، یکی از الزامات اصلی، اخذ گواهی پایان کار از شهرداری بود.

به‌ویژه برای املاکی که به دلیل جریمه یا عدم انجام اصلاحات، امکان صدور پایان کار و در نتیجه صدور صورتمجلس تفکیکی و سند تکبرگی برای آن‌ها وجود نداشت، راهکارهایی پیش‌بینی شده است که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

صدور پایان کار برای املاک با جریمه

طبق قانون جدید، شهرداری موظف است برای املاکی که به دلیل پرداخت نشدن جریمه، فاقد پایان کار هستند، گواهی پایان کار صادر کند. در این گواهی، میزان دقیق جریمه در مشاعات و قسمت‌های اختصاصی ملک ذکر می‌شود.

با ارائه این گواهیِ پایان کار به ادارات ثبت، مالک می‌تواند در سامانه ساماندهی اسناد غیر رسمی، درخواست صدور سند مالکیت کند. ادارات ثبت نیز می‌توانند با استناد به این گواهی، سند مالکیت صادر کنند و در سند مالکیت ذکر کنند که ملک دارای جریمه است. شایان ذکر است که در این مرحله، هیچ مبلغی بابت جریمه از مالک دریافت نمی‌شود.

نحوه پرداخت جریمه:

طبق این قانون، مالکِ ملکی که دارای جریمه شهرداری است، می‌تواند با دریافت گواهی پایان کار که میزان جریمه در آن ذکر شده، نسبت به اخذ سند مالکیت اقدام کند. با این حال، پرداخت جریمه به نرخ روز تنها در زمان انتقال ملک به شخص دیگری الزامی است. به عبارت دیگر، مالک باید پیش از هرگونه نقل و انتقال ملک، تمامی جریمه‌های مربوطه را به نرخ روز تسویه کند. در زمان تنظیم سند انتقال، مبلغ دقیق جریمه محاسبه و از مالک دریافت می‌شود.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.