رفح دیشب زیر آتش و خون بود

یک شب دیگر بمباران ها در غزه، که منجر به اتش سوزی در اردوگاهی در شمال رفح شد. ده‌ها فلسطینی، شهید و مجروح شدند که عمدتا زن و کودک بودند.

‌با وجود حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر توقف عملیات اسرائیل در رفح، تل‌آویو روز گذشته بار دیگر بخش‌هایی از نوار غزه از‌جمله رفح را بمباران کرد. دادگاه بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه همچنین خواستار آزادی فوری همه گروگان‌هایی شده است که هنوز در اسارت حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی هستند. حکم این دادگاه ساعاتی پس از آن اعلام شد که ارتش اسرائیل خبر داد اجساد سه گروگان دیگر را در شمال غزه پیدا کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری که دستوراتش از نظر قانونی لازم‌الاجرا محسوب می‌شوند اما فاقد سازوکارهای اجرای مستقیم‌ هستند، در حکمش به اسرائیل دستور داد گذرگاه رفح بین مصر و غزه را باز نگه دارد. این گذرگاه اوایل ماه می‌ بسته شد. با وجود صدور این احکام، هیچ نشانه‌ای از تغییر مسیر اسرائیل در حمله به رفح مشاهده نشد و تأکید کرد که دادگاه اشتباه کرده است. تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، در بیانیه‌ای گفت: «اسرائیل عملیات نظامی در منطقه رفح انجام نداده است و کاری نخواهد کرد که باعث نابودی کلی یا جزئی جمعیت غیرنظامیان فلسطین شود».

حماس از حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری در مورد رفح استقبال کرد اما از اینکه به سایر مناطق جنگ‌زده غزه توجهی نشده است، انتقاد کرد. ساعاتی پس از حکم دیوان بین‌المللی، شاهدان فلسطینی و رسانه‌ها از حملات اسرائیل به رفح و شهر مرکزی دیرالبلاح خبر دادند. بعد از صدور حکم این دادگاه عالی، دیدارهایی جداگانه‌ در پاریس با موضوع درگیری غزه بین رئیس سیا و نمایندگان اسرائیل از یک طرف و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و وزرای خارجه چهار کشور کلیدی عربی از سوی دیگر انجام شد.

مذاکرات آتش‌بس با میانجیگری آمریکا، مصر و قطر اندکی پس از آغاز عملیات اسرائیل در رفح پایان یافت؛ هرچند دفتر بنیامین نتانیاهو این هفته اعلام کرد که کابینه جنگ از هیئت اسرائیلی خواسته است «به مذاکره برای بازگرداندن گروگان‌ها ادامه دهند». یک منبع غربی می‌گوید انتظار می‌رود ویلیام برنز، رئیس سیا، با نمایندگان اسرائیل در پاریس دیدار کند تا مذاکرات را از سر بگیرند. امانوئل مکرون روز جمعه با هدف «فشار بر آتش‌بس» با نخست‌وزیر قطر و وزرای خارجه عربستان سعودی، مصر و اردن دیدار کرد.

بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، آنها در مورد جنگ غزه و راه‌های تشکیل یک کشور فلسطینی گفت‌وگو کردند. در همین حال واشنگتن اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل، درباره تلاش‌های جدید برای دستیابی به آتش‌بس و بازگشایی گذرگاه مرزی رفح صحبت کرده است. با وجود مخالفت‌های جهانی، نیروهای زمینی ارتش اسرائیل اوایل ماه می‌ به سمت رفح حرکت کردند و سمت فلسطینی گذرگاه مرزی رفح با مصر را تحت کنترل گرفتند؛ اقدامی که به کاهش کمک‌های ارسالی محدود برای ۲.۴ میلیون نفر در غزه منجر شد.

کاخ سفید اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، در تماس با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، موافقت کرد کمک‌های سازمان ملل را از طریق یک نقطه ورودی دیگر یعنی گذرگاه کرم‌‌شالوم به غزه برساند. ارتش آمریکا یک اسکله موقت هم در سواحل غزه برای دریافت کمک از طریق دریا ایجاد کرده است. سخنگوی سازمان ملل گفت که ۹۷ کامیون کمک را یک هفته پیش تحویل داده است. با این حال کارشناسان می‌گویند وضعیت امنیتی و انسانی در این قلمرو همچنان نگران‌کننده است و غیرنظامیان فلسطینی با خطر قحطی و بیماری مواجه‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.