مالیات طلا فقط مربوط به اجرت است

معاون وزیر صمت:

براساس قانون، مالیات فقط به اجرت تعلق می‌گیرد و مصرف کننده نباید هیچ مالیاتی برای خود طلا پرداخت کند. تاکنون بیش از ۸۴۶ هزار سکه طلا در سامانه جامع تجارت معامله شده است. در ماه‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر در معاملات a شمش طلا، سکه بهار آزادی و غیره بودیم.

یکی از بزرگ‌ترین وجه تفکیک‌های طلافروش ها از بقیه مشاغل در مالیات بر ارزش افزوده آنها است. در قانون مالیات بر ارزش افزوده احکام خاصی در خصوص طلافروش ها ایجاد شده است. طلافروشان در هیچ کدام از قوانین قدیم یا جدید مالیات بر ارزش افزوده از معافیت از این قانون بهره‌مند نبوده و با توجه به بند ۲ فراخوان چهارم مالیات بر ارزش افزوده در مهر ۱۳۸۹ مشمول این مالیات به نرخ ۹% قرار گرفته اند.

در قانون قدیم مالیات بر ارزش افزوده که تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۴ حاکم بود، طلافروشان مکلف بودند که از تمام طلا و جواهر بکار رفته در مصنوعات خود و همچنین اجرت ساخت مصنوعات ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت نموده و اظهارنامه آن را در هر فصل به سازمان امور مالیاتی ارسال و مالیات مورد نظر را پرداخت نمایند.در قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید و بند ب ماده ۲۶ این قانون اصل طلا، جواهر و پلاتین بکار رفته در مصنوعات این حرفه از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و طلافروشان صرفاً باید از اجرت ساخت طلا و جواهرات ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمایند.

بنابراین طلافروشان حق ندارند ۹ درصد از کل مبلغ طلای فروخته شده به مشتری ۹ درصد دریافت نمایند و صرفاً باید ۹ درصد از اجرت ساخت طلا و جواهرات را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از مشتری دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند. لازم به اشاره است که در صورتی که طلافروشی علاوه بر اجرت، از اصل طلا و جواهر بکار رفته در مصنوعات خود نیز مالیات بر ارزش افزوده دریافت نماید مستند به تبصره ۲ ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، سازمان امور مالیاتی جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات دریافتی برای طلافروش مذکور در نظر گرفته و این جرایم مالیاتی قابل بخشودگی نیست.

طلافروش ها نیز مانند همه مؤدیان دارای تکالیف مالیاتی شامل موارد زیر هستند.

  • در صورتی که طلافروش در گروه اول مشاغل باشد، مکلف است که نسبت به پلمب دفاتر خود از طریق سایت irsherkat.ssaa.ir اقدام نماید. مهلت پلمب دفاتر هر سال تا پایان سال قبل است.
  • کلیه طلافروشانی که در گروه اول مشاغل قرار دارند، مکلف به ارسال صورت معاملات فصلی خود در سامانه سازمان امور مالیاتی هستند.
  • در صورتی که طلافروش افرادی را در استخدام خود دارد، مکلف است که ماهانه مالیات بر حقوق افراد تحت استخدام خود از حقوق آنها برداشته و لیست مالیات بر حقوق را از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی ارسال نموده و مالیات متعلق را پرداخت نماید.
  • کلیه طلافروشان مانند باقی مشاغل مکلفند تا پایان خرداد سال بعد نسبت به ارسال اظهارنامه عملکرد و یا تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام نمایند و مالیات عملکرد خود را پرداخت نمایند.
  • طلافروشان با توجه به تغییرات قانون مالیات بر ارزش افزوده مکلفند که نسبت به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اجرت مصنوعات فروخته شده اقدام نمایند و هر فصل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را به سازمان امور مالیاتی ارسال نموده و مالیات مذکور را پرداخت نمایند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.