درآمد ۳ هزار میلیارد تومانی دولت از واردات خودرو در ۱۴۰۲

تسنیم گزارشی منتشر کرده است که طبق آن درآمد دولت را از میزان واردات خودرو عنوان می‌کند. طبق این گزارش، در سال گذشته حدود همت از واردات خودرو به خزانه واریز شده است.

حال سوال اینجاست چرا با همه شواهد و قرائنی که نشان می‌دهد واردات خودرو در حال حاضر به نفع کشور است اما همچنان واردات در تعداد کم انجام می‌شود به طوری که حتی با چشم هم در خیابان‌ها اثری از این خارجی‌های خوش‌رنگ و لعاب نیست. از سوی دیگر، قانونی برای واردات خودروهای دست‌دوم تصویب شد که اصلا مشخص نیست در کدام راهروی هیئت وزیران مانده است که ابلاغ نمی‌شود.
در حال حاضر بیشترین تمرکزها ‌ روی واردات خودروهای برقی است که خب عده بسیاری به کمبود جایگاه شارژ و مهمتر از همه، نبود نیروی برق در کشور اشاره می‌کنند. حتی خود وزیر نیرو هم به این موضوع اذعان داشت. یعنی باید دید هزینه کردن برای واردات هم نظارت درستی دارد یا خیر؟
هزینه‌ای می‌شود که آورده‌ای نخواهد داشت و بیشتر موجب ضرر می‌شود یا همین واردات خودروهای هیبرید و عادی که آورده‌اش هم طبق آمار مشخص شده را ادامه دهیم؛ البته نه در این مقیاس قطره‌چکانی بلکه بیشتر.

میزان درآمدهای وصولی گمرک و واریزی به خزانه در سال ۱۴۰۲ در بخش حقوق ورودی کالا، مواد اولیه قطعات منفصله و ملزومات و تجهیزات موتوری ۷۶ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۴۵ درصد افزایش نشان می دهد.

لازم به ذکر است، درآمدهای وصولی گمرک در بخش حقوق ورودی مربوط به خودرو ۳ هزار میلیارد تومان با رشد ۱۸۰۰ درصدی، در بخش واردات گوشی تلفن همراه دارای ارزش بالای ۶۰۰ دلار هم بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان، در بخش عوارض صادارتی و سایر درآمدهای گمرکی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ماقبل آن ۲۷۰ درصد رشد داشته است.

میزان حقوق ورودی وصولی مربوط به گوشی‌های تلفن همراه با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار، در همان حقوق ورودی کالاها ثبت و ضبط شده است. مجموعا در بخش حقوق ورودی کالا، خودرو، تلفن همراه و عوارض صادارتی  حدود ۱۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد محقق شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.