چرا قلب مومن حرم الهی است و نباید آلوده به رذایل اخلاقی باشد؟

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن مجید مومنان نسبت به یکدیگر محبت و دوستی دارند، اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند مقدمه این محبت معرفت است، آنها خوبی‌ها را تحصیل کرده و با معارف الهی آشنا می‌شوند به همین دلیل نسبت به یکدیگر محبت و دوستی دارند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هیچ دانشی بهتر از قرآن، روایات و دانش دین نیست. ابراز کرد: مومنان افرادی با انصاف و درست هستند چراکه همواره  از علم عالمان واجد شرایط استفاده کردند و گوش خود را برای شنیدن دانش مفید باز گذاشتند.

وی درباره خصوصیات دیگری از مومنان، تصریح کرد: مومنان با کسب معرفت و رسیدن به حقیقت می‌دانند که قلب حرم خدا است، خداوند چهار حرم دارد؛ کعبه، مسجد الاقصی یا بیت المقدس، بیت المعمور یا عالم غیب یعنی محل عبادت و طواف فرشتگان است و آخری قلب مومن است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان کرد: بنای ابتدایی و ساخت کعبه توسط حضرت آدم(ع) انجام گرفت که با طوفان نوح(ع) از بین رفت و سپس حضرت ابراهیم(ع) مجدد آن را درست کرد، ساخت مسجد الاقصی کار حضرت سلیمان(ع) بود، و اما معمار و سازنده دل مومن خود پروردگار است. در واقع خداوند ساختمان دل انسان را درست می‌کند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: هنگام خلقت انسان در همه ابعاد خداوند ابتدا قلب او را ساخت؛ سپس بقیه اعضاء و جوارح را آفرید.  به همین دلیل امام صادق(ع) می‌فرمایند قلب مومن حرم الهی است. بنابراین مومنان نزد خداوند احترام دارند.

وی با بیان اینکه مسجد خانه الهی است و ما حق نداریم آن را آلوده کنیم، اظهار کرد: آلوده کردن مسجد حرام است؛ وقتی وارد مسجد می‌شویم اگر ببینیم جایی از آن آلوده است سریع باید پاک کنیم، اولیا خدا گفتند قلب انسان حرم الله است اگر قلب او آلوده به گناه شود باید خیلی سریع پاک شود. مومن نباید دل خود را با رذایل اخلاقی نجس و آلوده کند زیرا قلب او حرم خاص الهی است اگر از رذایل پاک نشود جایی برای خدا باقی نمی‌ماند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید بر اینکه قلب مومن جای مهر و محبت است، تصریح کرد: اگر قلب و باطن مومن آلوده باشد جایی برای خدا باقی نمی‌ماند؛ یکی از نشانه‌های مومن مهر و محبت به یکدیگر است، پیامبر(ص) برای دل انسان دو چشم سر و قلب را بیان کرده است. چشم دل محصول تقوای همه جانبه است که در اثر پرهیز از شب‌هات به کسب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.