اهل‌بیت در لغت و اصطلاح به چه معناست؟

«اهل» در لغت، به‌ معنای انس و الفت بین دو چیز و ‌‌هم‌چنین به‌معنای اعضای خانواده است. و واژه «بیت» در اصل به‌معنای جایگاه و محل بازگشت انسان و سکونت شبانه می‌آید و «اهل‌بیت» یعنی ساکنان آن خانه و افراد خانواده که با انسان در یک‌جا زندگی می‌کنند. « اهل‌بیت» در اصطلاح قرآنی، پیامبر اکرم(ص)، امام علی‌(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و نه نفر از فرزندان امام حسین‌(ع) هستند.

«اهل» در لغت، به‌ معنای انس و الفت بین دو چیز و ‌‌هم‌چنین به‌معنای اعضای خانواده (همسر و نزدیکان) اقوام و خویشان آمده است. و واژه «بیت» در اصل به‌معنای جایگاه و محل بازگشت انسان و سکونت شبانه می‌آید و «اهل‌بیت» یعنی ساکنان آن خانه و افراد خانواده که با انسان در یک‌جا زندگی می‌کنند.

«اهل‌بیت» در اصطلاح قرآنی، همان‌گونه که در آیه تطهیر مطرح شده است و روایات فراوانی از شیعه و ‌‌اهل‌سنّت آن را تأیید می‌کند، پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم)، علی‌بن ابی‌طالب(علیه السلام)، فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) و نُه نفر از فرزندان امام حسین‌(علیهم السلام) هستند که روایات بر آن تصریح دارد و امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) نیز از آنان است. براساس روایات، اهل‌بیت، شامل چهارده معصوم(علیهم السلام) می‌شود که در روایات نام تک‌تک آنها آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.