انتقادهای غرب از حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه افزایش یافته

بورل پس از نشستی با حضور وزرای کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: اگر باور دارید که افراد زیادی در غزه کشته می‌شوند، شاید باید اسلحه‌های کمتری ارائه کنید تا از کشته شدن تعداد زیادی از مردم جلوگیری کنید.

این مقام اتحادیه اروپا ضمن درخواست از آمریکا برای تجدید نظر در ارائه کمک‌های نظامی به اسرائیل، تاکید کرد: اگر جامعه بین‌المللی معتقد است که این یک کشتار است و افراد زیادی کشته می‌شوند، شاید باید در خصوص تامین سلاح‌ها تامل کنیم. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: این اقدامی متناقض است که کشورها به طور مکرر اعلام کنند اسرائیل تعداد زیادی غیرنظامی را در غزه می‌کشد، اما هیچ اقدام مشخصی برای جلوگیری از این کشتار انجام نمی‌دهند.

آمریکا مهم‌ترین تامین‌کننده تسلیحات اسرائیل است و سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی به آن ارائه می‌کند که این اقلام نظامی از جت‌های جنگنده تا بمب‌های قدرتمند را شامل می‌شود و واشنگتن تاکنون به هیچ درخواستی برای قطع این کمک‌ها توجه نکرده است.ضمن اینکه در جریان جنگ غزه ایالات متحده تعداد بسیار زیادی بمب های سنگر شکن را برای رژیم صهیونیستی ارسال کرده که این بمب ها بر سر مردم غزه و برای انهدام برج های مسکونی و زیر ساخت های غزه مورد استفاده قرار گرفته اند.

اظهارات بورل در حالی مطرح شده که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که اصلی‌ترین حامی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه است اعتراف کرد عملیات نظامی این رژیم در غزه در واکنش به عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر «زیاده از حد» بوده است.بایدن هم چنین روز دوشنبه در جریان دیدار با پادشاه اردن اذعان کرد که شمار بسیار زیادی از غیرنظامیان فلسطینی اعم از زن و کودک در نوار غزه کشته شده‌اند. بایدن این سخنان را در حالی مطرح کرد که فشارها روی او برای تلاش جهت ایجاد آتش‌بس در غزه شدت گرفته و او به ویژه، از تبعات این فشارها بر سبد رأی خود در میان حامیان حزب دموکرات آگاه است.

نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا که چندی پیش انجام شد نشان داد جنگ در غزه تاثیر بیشتری بر سبد رأی جو بایدن تا تبلیغات منفی اصلی‌ترین رقیب احتمالی اویعنی«دونالد ترامپ.» به جای می گذارد . نکته مهم اینکه طبق نتایج نظرسنجی جدیدی که در آمریکا به صورت سراسری برگزار شد، نیمی از آمریکایی‌ها معتقدند رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب نسل‌کشی در غزه است.

به نظر می رسد تداوم جنگ غزه از سوی رژیم صهیونیستی و شمار فزاینده شهدا و زخمی های فلسطینی های ساکن غزه که از ۱۰۰ هزار نفر نیز فراتر رفته است موجب شده تا حتی شرکای غربی تل آویو از جمله اتحادیه اروپا نیز زبان به انتقاد از ماشین کشتار رژیم صهیونیستی بگشایند که اکنون در پنجمین ماه جنگ غزه هم چنان به نسل کشی مردم مظلوم غزه ادامه می دهد.مساله مهم اینکه رژیم صهیونیستی به رغم شعارها و لاف زنی های اولیه در باره نایودی حماس و حتی اخراج همه ساکنان غزه اما تاکنون به این اهداف نرسیده و حتی در زمینه آزادکردن زندانیان صهیونیست که در اختیار گروههای مقاومت فلسطینی هستند نیز موفقیت بسیار اندکی داشته است.

در جدید ترین تحول در این زمینه مقامات تل آویو به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از عزم خود برای حمله همه جانبه به شهر رفح در جنوب غزه و مجاور مرز مصر سخن می رانند و حتی حملات اولیه به این شهر را صورت داده اند. نتانیاهو به تازگی اعلام کرد که عملیات زمینی در رفح ظرف دو هفته آینده آغاز خواهد شد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گزافه‌گویی‌های خود خواستار نابودی گردان‌های نظامی جنبش حماس در رفح تا قبل از ماه رمضان شد. این اقدام رژیم صهیونیستی با مخالفت گسترده جهانی و حتی شرکای غربی این رژیم مواجه شده و در باره تبعات فاجعه بار این اقدام هشدار های متعددی داده شده است. از جمله مقامات ارشد فرانسوی و هلندی در این باره به تل آویو هشدار داده اند.

ضمن اینکه نهادهای قضایی بین المللی نیز موضعی منفی در این زمینه اتخاذ کرده اند. در این راستا «کریم خان» دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری نسبت به احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح عمیقا ابراز نگرانی کرد و گفت که ناقضان قوانین بین‌المللی را پاسخگو خواهیم کرد. کریم خان دوشنبه در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، نوشت: عمیقا نگران گزارش‌ها از بمباران و احتمال حمله زمینی نیروهای اسرائیلی در رفح هستم.وی هشدار داد: دفتر من فعالانه ارتکاب هر گونه جنایتی را بررسی می‌کند. کسانی که قوانین را نقض می‌کنند، پاسخگو خواهند شد.

به رغم این هشدار ها اما به نظر می رسد در فقدان یک سازو کار موثر بین المللی با توجه به ناکارآمدی شورای امنیت سازمان ملل که رژیم صهیونیستی را وادار به توقف جنگ بی رحمانه اش علیه مردم غزه کند، این رژیم با حمایت سیاسی و تسلیحاتی آمریکا هم چنان به پیگیری و اجرای طرح هایش در باره غزه از جمله حمله به رفح که موجب بروز یک فاجعه انسانی بی سابقه با توجه به تراکم جمعیتی زیاد این منطقه خواهد شد ادامه خواهد داد.

در واقع با چراغ سبز غرب به ویژه آمریکا ، رژیم صهیونیستی راه را برای ارتکاب بی سابقه ترین جنایات و نسل کشی فلسطینی های غزه هموار دیده و هیچ اعتنایی به درخواست های جهانی برای توقف این حملات جنایتکارانه ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.