اعتراف مدیر منوتو درباره سرقت آرشیو صدا وسیما

شبکه بهایی و سلطنت‌طلب منوتو به روزهای آخر خود نزدیک شده است. آبان ماه امسال بود که مدیران منوتو با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از تعطیلی قریب الوقوع این شبکه دادند.

۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۲، تاریخی است که کیوان و مرجان عباسی به عنوان آخرین روز فعالیت منوتو اعلام کرده‌اند. گرچه هنوز مشخص نیست که این شبکه واقعاً تعطیل می‌شود یا ادعای تعطیلی صرفاً برای جلب توجه مخاطبان است، اما در روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن به موعد مقرر شده، کیوان عباسی مدیر این شبکه با حضور در مقابل دوربین منوتو، به ارائه توضیحاتی درباره نحوه راه‌اندازی شبکه و برخی مسائل دیگر پرداخت. عباسی همچنین درباره چگونگی دسترسی منوتو به آرشیو تاریخی صدا و سیما ادعاهایی را مطرح کرد.

کیوان عباسی مدیر شبکه منوتو در این رابطه گفت: «زمانی که شبکه مستند ایران راه‌اندازی شد، به برخی مستندسازان اجازه دسترسی به آرشیو صداوسیما را داده بودند تا با فیلم‌های قدیمی مستند بسازند. افرادی با ما تماس گرفتند و پیشنهاد دادند که در قبال پرداخت مبلغی فیلم‌ها را در اختیار ما قرار دهند و ما هم فیلم‌ها را خریدیم و با آنها مستندهای تاریخی ساختیم. همه می‌دانستند کار منوتو با آرشیو است و کسی که به آرشیو دسترسی و قصد فروش داشت و دنبال خریدار بود با ما تماس می‌گرفت.»

در سال ۹۳، اخباری مبنی بر به فروش رفتن یا سرقت آرشیو تاریخی صدا و سیما منتشر شد. در ماه‌ها و سال‌های بعد، شبکه خارج نشین منوتو با تولید و پخش مستندها و برنامه‌های تاریخی، از جمله تونل زمان، مستند انقلاب ۵۷ و رضاشاه، بر این ظن صحه گذاشت که آرشیو فروخته شده یا به سرقت رفته صدا و سیما، در اختیار این شبکه قرار گرفته است. دسترسی منوتو به تصاویر و فیلم‌های به سرقت رفته از آرشیو صدا و سیما در شرایطی اتفاق افتاد که اغلب مستندسازان و پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب اسلامی، خیلی سخت و با زحمت به آرشیوهایی که می‌توانست روایتگر تاریخ باشد، دسترسی داشتند.
با این حال، موضوعی که اکنون اهمیت دارد، طرح شکایت علیه شبکه منوتو بابت سرقت آرشیو تاریخی صدا و سیماست. با توجه به اظهارات اخیر مدیر منوتو، مشخص شده که این شبکه سلطنت‌طلب در قبال پرداخت مبالغی، آرشیو دزدیده شده صدا و سیما را در اختیار گرفته است. گرچه تا به امروز به صورت رسمی مشخص نشده که چه فرد یا افرادی اقدام به سرقت آرشیو تاریخی صدا و سیما کرده‌اند، اما سرقت این آرشیو تاریخی نیازمند پیگیری حقوقی از سوی جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی ایران با استناد به اظهارات اخیر کیوان عباسی، می‌تواند علیه مدیران شبکه سلطنت‌طلب منوتو که حالا به نظر می‌رسد به روزهای پایانی خود رسیده، طرح دعوی کرده و شکایت خود را از مسیر حقوقی دنبال کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.