اولین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی افتتاح شد

مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی با تجلیل از پیشکسوتان عرصه میراث فرهنگی برگزار شد.

#جشنواره#چند_رسانه_ای#میراث_فرهنگی#دارابی

در این مراسم میراث فرهنگی،علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی کشور، حسین ساری مدیرکل حوزه وزارتی وزارت میراث‌فرهنگی، آخوندی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد، جمعی از مدیران وزارت میراث‌فرهنگی و چهره‌های بسیاری نظیر حسن خجسته و یونس شکرخواه از اساتید ارتباطات، رضا میرکریمی، انسیه شاه حسینی، پرویز شیخ طادی و رسول صدرعاملی از کارگردانان مطرح سینما، عباس فاطمی دبیر جشنواره، مهدی فرجی تهیه کننده پیشکسوت تلویزیون، محمود گبرلو مجری، جواد قارایی مستندساز، جهانگیر الماسی بازیگر، و… حضور داشتند.

میراث‌فرهنگی کشور را با استفاده از هنر و رسانه به مردم معرفی می‌کنیم 

در این مراسم، دارابی در سخنانی ضمن تبریک مبعث پیامبر (ص) گفت: امیدوارم جامعه‌مان هر روز ارتباط معناداری با پیامبر گرامی اسلام داشته باشد و بر اساس سیره پیامبر و سیره علوی جلو برویم و این سیره را در جامعه حکم‌فرما کنیم.

او افزود: جامعه‌ای می‌تواند میراث‌تمدنی خود را به دنیا نشان دهد که هنرمندان‌شان را به تصویر بکشند و روایتگری کنند. اگر به تاریخ ۷ هزار ساله خود می‌بالیم مرهون تلاش‌های این مردان و زنان بزرگ در عرصه میراث‌فرهنگی است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: اگر روایتگری و خوانشی صورت می گیرد مدیون تلاش رسانه‌هاست. کار رسانه حرکت بر روی میدان مین است و بسیار گرانقدر و اثرگذار است.

او ادامه داد: شهر جهانی یزد تنها متعلق به کشورمان نیست بلکه متعلق به جامعه جهانی است جامعه بشریت به شهر یزد افتخار می‌کنند و دارالعباده و دارالعلم شهر قنوت و قنات است.

دارابی بیان کرد: زمانی‌که چهار اثر ناملموس ایران از جمله شب یلدا در اجلاس اخیر یونسکو که در شهر رباط برگزار شد، ثبت جهانی شد جزو کشورهایی بودیم که بیشترین ثبت را داشتیم و به مقام ششم دنیا رسیدیم. سفیر هند در یونسکو گفت: «بیش از یک میلیارد نفر از مردم هند از یلدا پشتیبانی می‌کنند و همه به تجلیل آثار ایران پرداختند.

او ادامه داد: برگزاری این جشنواره برای آن است که اصحاب میراث فرهنگی و هنرمندان و رسانه بتوانند با هم افزایی همدیگر سواد میراثی جامعه را افزایش دهند. معاون میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: چین و ایران جزو نخستین تمدن هایی بودند که در کره زمین ایجاد شد. هویت واحد داریم، هویت ایرانی و اسلامی که دو قطبی نیست این پیوستی است که در طول تاریخ ادامه پیدا کرده است و ما باید میراث گذشتگان را حفظ کنیم آنقدر از میراث‌فرهنگی سخن بگوییم تا تبدیل به فرهنگ در جامعه شود.

وی افزود: ظرفیت های میراث فرهنگی را باید به اصحاب هنر معرفی کنیم تا سینما به کمک بیاید. دارابی تصریح کرد: یزد دائره المعارفی از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس است و همه مولفه‌ها را برای برگزاری نخستین جشنواره تولیدات رسانه‌ای دارد، از استاندار یزد که فردی جهادی، مومن و انقلابی است برای همکاری در برگزاری جشنواره تشکر می‌کنم. امشب خط هوایی یزد به مشهد افتتاح شد که اتفاق مهمی برای گردشکری کشور است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گفت: از دبیر جشنواره، همکاران و معاونان وزارتخانه برای برگزاری نخستین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی تشکر می‌کنم، این جشنواره با راهنمایی و هدایت مهندس ضرغامی شکل گرفته است، انشالله تداوم پیدا کند و تقویت بشود تا یک رقابت سالم و سازنده بین هنرمندان و پدیداورندگان آثار به وجود آید.

داوری ۲۹۲۵ اثر در دبیرخانه نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی 

در ادامه مراسم سیدعباس فاطمی نیز در سخنانی عنوان داشت: با تلاش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعداد بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی ثبت شده است و آثار بسیاری هم همچنان ثبت نشده است که برای معرفی این میراث بزرگ همه باید دست‌به‌دست هم دهند. او اضافه کرد: هنوز در آغاز راه هستیم و باید از کمک بزرگ‌ترین میراث خود یعنی مشاهیر بزرگی که فرهنگ و تمدن ارزشمند ما را خلق کردند و هنرمندان بهره ببریم، لذا شورای به خصوصی متشکل از این فرهیختگان تشکیل شد.

فاطمی خاطرنشان کرد: ۲۹۲۵ اثر به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی ارسال شد، حجم آثار بالا بود که در ۱۶ بخش داوری انجام شد. محورهای جشنواره در هشت گروه اصلی و سه ابر گروه رادیو، فضای مجازی و سینما و تلویزیون به‌عنوان سه گروه اصلی معرفی شد.

دبیر جشنواره بیان کرد: در حوزه مستند کوتاه ۵۰۵ اثر و بخش مستند بلند بالای ۱۰۰ اثر در نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی شرکت کردند. فاطمی هدف از جشنواره را معرفی بهترِ داشته‌ها، فعال کردن هنرمندان این حوزه و تقدیر از برگزیدگان این حوزه عنوان کرد تا ارتباط هنرمندان و مدیران فرهنگی و اجرایی در حوزه میراث‌فرهنگی کشور نزدیک‌تر شده و دسترسی آن‌ها به محیط‌های میراثی آسان شود. او تصریح کرد: ما برای حفظ این میراث بزرگ نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی برای حفظ آن‌ها داریم و قطعاً می‌توانیم از طریق رونق میراث‌فرهنگی به دستاوردهای مهم فرهنگی و اقتصادی برسیم.

تجلیل از خانواده شهدا و پیشگامان میراث فرهنگی 

در ادامه مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی از تعدادی پیشگامان میراث‌فرهنگی و هنرمندانی که در بازنمایی و معرفی میراث‌فرهنگی تلاش کرده‌اند، تجلیل شد. همسر شهید محمد منتظر قائم، اولین شهید رویارویی با آمریکا در واقعه صحرای طبس، خانواده دکتر سید رضا پاک‌نژاد، فرزند شهید حاج علی‌اکبر عربی قریه علی مؤلف هفت جلد کتاب با موضوع میراث‌فرهنگی، استاد اکبر الفت عکاس انقلاب در یزد، میراث‌فرهنگی، عکاس قدیمی حوزه تئاتر و داور جشنواره، استاد معرفی میراث­‌فرهنگی و حفظ و نگهداری و پاسداشت آثار تاریخی عبدالعظیم پویا، خانواده مرحوم سید علی‌محمد وزیری، صاحب کتابخانه بزرگ تاریخی و کهن وزیری، خانواده استاد محمد کریم پیرنیا، پدر معماری ایران، استاد خلیل کارگر، معمار یزدی، معمار قدیمی و سنتی یزد، حسین مسرت نویسنده و از فرهیختگان به نام یزد، استاد جلیل گلشن بافقی، پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی و رئیس اسبق پژوهشگاه میراث‌­فرهنگی، محمدرضا خجسته تولیدکننده ترمه یزد، استاد حسین دشتی مقنی قنات‌های یزد از افراد تجلیل شده در این مراسم بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.