مصوبه افزایش سن بازنشستگی توسط شورای نگهبان تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان: مصوبه افزایش سن بازنشستگی در بررسی‌های صورت گرفته خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و مورد تایید قرار گرفت. هادی طحان‌نظیف امروز در نشست خبری از تایید مصوبه مجلس برای افزایش سن بازنشستگی خبر داد و گفت: این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح (یکشنبه ۲۸ آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده ۲۹ این لایحه یعنی افزایش سن بازنشستگی موافقت کردند. بر این اساس بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی ۲ ماه به سنوات اشتغال آن‌ها اضافه می‌شود، این افزایش برای افرادی با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال به ازای هر سال سه ماه، برای افرادی با ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت به ازای هر سال چهار ماه و برای بیمه‌پردازانی که تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه خواهد بود.

طبق این مصوبه به سنوات اشتغال بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند عددی اضافه نخواهد شد. طبق تبصره این مصوبه اگر فرد شاغلی در حال حاضر با سابقه ۵ ساله سی و پنج سال سن داشته باشد و با این مصوبه سن بازنشستگی‌اش از ۶۰ سالگی به حدود ۷۰ سالگی برسد بیش از ۶۲ سال خدمت نخواهد کرد و اجرای این مصوبه مشروط بر آن است که سن بیمه‌شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه درباره ابهامات این مصوبه گفته بود: سقف سنواتی برای افرادی که در سال‌های اولیه استخدام خود هستند ۳۵ سال است.
وی تاکید کرد: این اختیار را به کارمندان داده‌ایم که اگر بخواهند پس از ۳۰ سال بازنشسته شود، بدون توجه به سن ۶۲ سال تقاضای بازنشستگی دهد و دستگاه مربوطه باید با این درخواست موافقت کند.

محمد کعب عمیر در گفت‌وگو با میزان، درباره مصوبه افزایش سن بازنشستگی توسط مجلس گفته: چالش اولیه کشور بحث بیکاری است و این مصوبه افزایش سن بازنشستگی بر خلاف این موضوع است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: از سویی مشکلاتی مانند بحران صندوق‌های بازنشستگی با کاهش خروجی در این طرح تا حدودی برطرف خواهد شد؛ بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی اوضاع بحرانی را پشت سر می‌گذرانند که لازم است یک پشتیبان برای آن‌ها ایجاد شود.
وی با بیان اینکه افزایش سن بازنشستگی دارای مزایا و معایبی است ادامه داد: افزایش سن بازنشستگی استخدام جدید و ایجاد اشتغال را کاهش می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.