چه چیزهایی مورد علاقه حضرت فاطمه زهرا (س) بود؟

رسول گرامی اسلام (ص) فاطمه (ع) را سرور زنان جهان از ابتدا تا انتهای آن خواند و خشنودی او را خشنودی خداوند و خشم و ناراحتی او را خشم و غضب خداوند دانست. حضرت فاطمه گفت: رسول خدا به من فرمود ای فاطمه! هرکس بر تو درود فرستد خداوند او را می‌آمرزد و در هر جای بهشت که باشم او را به من ملحق می‌کند.

در ادامه به مرور سه بخش نحوه زندگی می‌پردازیم:

آداب غذا خوردن مراعات بهداشت از نظر حضرت فاطمه زهرا (س)

هنگام غذا خوردن دوازده نکته اخلاقی و رفتاری و اجتماعی را باید مراعات کرد که صدیقه طاهره فرمود: چهار نکتۀ آن لازم و واجب عقلی و چهار نکته دوم سنت مستحب و چهار نکته آخر ادب اجتماعی است.

چهار نکته لازم در رابطه با خالق : معرفت و آشنایی با غذای مورد مصرف؛ رضایت و اعلان خشنودی به روزی داده شده؛ شروع غذا خوردن با نام خدا (بسم الله..) تشکر و سپاس از خداوند روزی رسان و رزاق

چهار نکته مستحب هنگام خوردن غذا : پیش از شروع به خوردن غذا وضو گیرد، دست‌های خود را شست و شو دهد و تمیز کند؛ بر جانب راست بنشیند ( به طوری که سنگینی بدن بر طرف راست قرار گیرد)؛ با سه انگشت غذا تناول کند؛ انگشتان خود را در خوردن غذا به کار گیرد و تمیز کند.

چهار نکته اخلاقی و اجتماعی: برداشتن لقمه‌های غذا از نزدیکترین ظرف خود نه از ظروف دیگران؛ کوچک برداشتن لقمه‌ها مناسب با نوع غذا و فضای دهان، خوب جویدن غذا و خُرد کردن مواد غذایی داخل دهان و سپس فرو بردن؛ کمتر نگاه کردن و دقت نکردن در چهره دیگران.

پاداش سلام بر فاطمه (س)

حضرت فاطمه گفت: رسول خدا به من فرمود ای فاطمه ! هرکس بر تو درود فرستد خداوند او را می‌آمرزد و در هر جای بهشت که باشم او را به من ملحق می‌کند.

در روایت دیگر آمده است؛ امیر مؤمنان على(ع) فرمود: روزی به خانه‌ام وارد شدم و فاطمه دختر پیامبر خدا صلى الله علیه و سلم در سلام کردن بر من پیشی گرفت و سلام کرد سپـس  فرمود: پدرم در زنده بودنش به من فرمود: هرکس بر من و بر تو سه روز سلام کند پاداشش بهشت خواهد بود. علی می‌گوید پرسیدم این سلام و پاداش مربوط به زمان زندگی و حیات رسول خدا و شماست و یا بعد از مرگ هم چنین است؟ فاطمه فرمود :در زندگی ما و بعد از مرگ ما یکسان است و این پاداش برای همیشه است.

حضرت زهرا(س) فرمودند: از دنیای شما سه چیز مورد علاقه و توجه من است اول: تلاوت و خواندن قرآن همراه با فهم و درک آن؛ دوم نگاه با دقت و عنایت به صورت و حالات پیامبر، سوم انفاق و صدقه دادن از همه داده‌های الهی برای کسب خشنودی خداوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.