گواهینامه‌ این افراد باطل خواهد شد!

با استناد به تبصره ماده ۴ قوانین آئین نامه راهنمایی و رانندگی، صدور هر نوع گواهینامه رانندگی برای کسانی که دارای گواهینامه پایه سوم هستند در مرحله اولیه صدور گواهینامه دارای شرایط و محدودیت‌های تعیین شده‌ای می‌باشد، که در صورت رعایت محدودیت‌های تعیین شده توسط راننده، گواهینامه آن تا سقف ۱۰ سال اعتبار دریافت خواهد کرد و نیازی به مراجعه جهت تعویض گواهینامه نخواهد بود.

اما در صورت رعایت نکردن این محدودیت ها، یک رسید با اعتبار یک ماهه از سوی افسر راهور و پلیس راه ظرف مدت یک هفته به محل سکونت افراد ارسال می‌شود. در طول مدت زمان اعتبار رسید دریافتی نیاز می‌باشد تا برای گذراندن دوره‌های آموزشی مصوب یا آزمون مجدد به پلیس راهور محل سکونت خود مراجعه کنید. همچنین در صورتیکه مدت زمان اعتبار یک ماهه رسید مبنی بر گواهینامه پایه سوم شما به پایان رسید حتماً لازم است به پلیس راهور محل سکونت خود نسبت به دریافت اصل گواهینامه مراجعه فرمائید. ابطال گواهینامه یعنی چه، ابطال گواهینامه به چه معناست؟ دریافت گواهینامه رانندگی توسط پلیس در قانون تعریف شده است و چنانچه راننده‌ای به موجب این قوانین گواهینامه رانندگی‌اش توقیف شود، در صورت اقدام به رانندگی در حکم راننده بدون گواهینامه با آن برخورد خواهد شد.

ماده ۱۴ قانون بیمه شخص ثالث در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که با توجه به گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه، ‏علت اصلی وقوع تصادف از موارد تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد، بیمه گر وظیفه دارد خسارت زیان دیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمینی پرداخت کند.

هر گاه ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ ابلاغ قبض جریمه، متخلف جریمه مربوطه را پرداخت نکند، از سوی راهنمایی و رانندگی اخطاریه کتبی با مهلت یکماه مبنی بر پرداخت جریمه به وی ابلاغ می‌گردد. در صورت پایان مهلت و عدم پرداخت ضمن ضبط گواهینامه پلاک وسیله نقلیه تا زمان پرداخت جریمه در سامانه راهور توقیف خواهد شد. (ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی)

لیست تخلفات:

هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا، حرکت بر روی یک چرخ و یا هرگونه حرکات آکروباتی در سطح راه‌ها و خیابان‌ها
دور زدن در محل ممنوع
عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو
نقص سیستم روشنایی وسایل نقلیه به هنگام شب
عبور از محل ممنوع (ورود ممنوع)
سبقت غیرمجاز
تجاوز از سرعت مجاز
عبور از چراغ قرمز راهنمایی
عدم رعایت حق تقدم عبور
حرکت به طور مارپیچ در راه‌ها
تجاوز یا انحراف به سمت چپ معابر
عدم رعایت فاصله مناسب با وسیله نقلیه و یا عدم توجه به جلو
گردش به چپ یا به راست در محل ممنوع
روشن نکردن چراغ هنگام شب و در موقع لزوم
رانندگی با وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر (چراغ، لاستیک، فرمان، ترمز، برف پاک‌کن و زنجیر چرخ)
عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از سمعک، عینک یا تجهیزات خاص
مصرف مواد روانگردان و مشروبات الکلی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.