چهار دورۀ تحول در سینمای آخرالزمانی غرب چه‌چیزهایی هستند؟

سیدرضی موسوی دکترای فلسفه هنر در  گردهمایی ملی کانون‌‌های مهدویت دانشگاه‌‌های کشور که در اردوگاه فرهنگی آموزشی امام رضا علیه‌السلام در حال برگزاری است، سخنان خود را با موضوع «مهدویت در افق رسانه» آغاز کرد. 

وی گفت: سال ۷۰ میلادی را عصر رسانه یا عصر «IT» می‌گویند. از ا ین زمان رسانه وارد زندگی تودۀ مردم شد و به تعبیر جامعه شناسان، دورۀ سوم حیات بشری پس از عصر کشاورزی و عصر صنعت به عنوان عصر فراصنعت نام گرفت. امروزه قدرت‌‌های سیاسی و فرهنگی فهمیده‌اند که می‌‌توانند از راه هنر و رسانه همچون سینما، بازی‌‌های رایانه‌ای و فضای مجازی بر فرهنگ جهانی مسلط شوند. 

موسوی ادامه داد: امروزه رسانه‌‌ها می‌‌توانند هژمونی ایجاد کنند. هژمونی یعنی اینکه یک رفتار و عمل را به گونه‌ای آموزش دهیم که خود مردم بدون اجبار و زور آن را بپذیرند و به آن عادت کنند. کار کردن در چنین فضایی به مراتب بهتر است.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه در دهه های اخیر آمریکا به جهت تصاحب قدرت و فرهنگ جهانی تلاش کرد که سبک زندگی آمریکایی را در جهان ترویج کند، گفت: فرهنگ را امروزه صنعت فرهنگ می‌گویند، یعنی رسانه دست هر که باشد، فرهنگ دست اوست.

موسوی یکی از ایده‌‌های سینما در چند دهه اخیر را بحران‌‌های آخرالزمانی معرفی کرد و گفت: در این فیلم‌ها این بحران‌‌های آخرالزمانی همه مردم جهان و کره زمین را در بر می‌گیرد. این بحران‌ها یا از نوع بلایای طبیعی است مانند سیل، زلزله، سونامی، شهاب سنگ و یا رخدادهای به وجود آمده توسط حکومت‌‌ها و قدرت‌‌های جهانی است مانند جنگ‌‌ها، درگیری‌‌ها و امثال آنها.  هالیوود بابت این امر سرمایه گذاری کلان کرد تا جایی که برای ساخت فیلمی مثل ماتریکس یک اتوبان می‌سازد. اسپیلبرگ ۵ جایزه گرفت و مضامین فیلم‌های او الهیاتی است. «فهرست شیندلر» او همزاد پنداری می‌کند با یهودیان علیه نازیسم. فیلم «آمریک ۲۰۱۲» را می سازد که ۳ میلیارد نفر می‌بینند و دالایلاما رهبر بوداییان در آن بازی می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.