قالیباف: مردم توان پرداخت اقساط وام‌ها را ندارند

قالیباف در جلسه علنی مجلس گفته است: مردم دیگر بیش از این توان گرفتن وام و پرداخت اقساط را ندارند و به همین دلیل به بانک‌ها مراجعه نمی‌کنند. «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

محمدباقر قالیباف گفت: طبق پیگیری‌های ما، بانک‌ها به هر فردی که برای دریافت تسهیلات مسکن مراجعه می‌کند، وام مسکن پرداخت می‌کنند.

 او تصریح کرد: با وجود این، مردم دیگر بیش از این توان گرفتن وام و پرداخت اقساط را ندارند و به همین دلیل به بانک‌ها مراجعه نمی‌کنند. این هم یک مشکل دیگری است که باید برای آن در مجلس چاره اندیشی شود.

ناتوانی مردم از پرداخت اقساط مختلف وام‌هایی که این روزها تبلیغات زیادی درباره آنها صورت می‌پذیرد، موجب انتقادات و نگرانی‌های زیادی شده است. این در حالی است که این ناتوانی به حیطه وام‌هایی از قبیل وام قانون جوانی جمعیت و نیز وام‌های مربوط به نهضت ملی مسکن نیز سرایت کرده است و همه کارشناسان اذعان دارند که نرخ اقساط و سود این وام‌ها خارج از توان پرداخت یک خانواده معمولی است.

پیش از این، آیت‌ا… اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه کشور نیز در نامه‌ای سرگشاده به رئیسی هشدار داد که اقساط طرح نهضت ملی مسکن؛ بالا و از توان پرداختی اکثر مردم متقاضی خارج است. مسئله مهمتری نیز البته در این میان وجود دارد و آن “گرانی بیقاعده” و “بازار رها شده” است.

بدیهیست که در چنین فضایی، “قدرت مانور اقتصادی خانوارها” کم می‌شود و در نتیجه عملا کار چندانی از تسهیلات اعطایی بر نخواهد آمد.

رخدادی که باز هم در نتیجه آن؛ خانواده‌ها از برخورداری از شرایط حداقلی امکانات زندگی از قبیل ازدواج، مسکن، خودرو و… محروم و یا مجبور می‌شوند بخش زیادی از درآمد حیاتی خود را به الزاماتی مثل مسکن و غذا اختصاص دهند و از سایر مواهب زندگی محروم شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.