سومین حمله آمریکایی در سوریه / آیا جنگ در حال گسترش است؟

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «این حملات یک مرکز آموزشی در نزدیکی شهر البوکمال و یک خانه امن در نزدیکی شهر میادین را هدف قرار دادند. او گفت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دستور این حملات را داده است». آستین در این بیانیه‌ گفت: «رئیس‌جمهور اولویتی بالاتر از امنیت پرسنل ایالات متحده ندارد و او اقدامات امروز را برای روشن کردن این موضوع هدایت کرد که ایالات متحده از خود، پرسنل و منافع خود دفاع خواهد کرد».

منابع محلی ادعا کرده‌اند که این حملات یک اردوگاه توسط شبه‌نظامیان نزدیک به ایران در منطقه‌ای در غرب البوکمال در استان دیرالزور را هدف قرار داد. این منابع ادعا کردند که حمله دیگر در نزدیکی پلی در نزدیکی شهر میادین، نزدیک مرز عراق و پایگاه شبه‌نظامیان طرفدار ایران بود.

این حمله سومین حمله از ۲۶ اکتبر است و ایالات متحده تلاش می کند موج حملات پهپادی و موشکی علیه نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق را که از زمان جنگ اسرائیل و حماس آغاز شده، مهار کند. ایران و حامیان آن می گویند که ایالات متحده در مسئولیت جنگ اعلام شده اسرائیل علیه غزه شریک است.

نیروهای آمریکایی و ائتلاف در هفته‌های اخیر دست‌کم ۴۰ بار در عراق و سوریه توسط نیروهای مقاومتذمنطقه مورد حمله قرار گرفته‌اند. حداقل ۴۵ سرباز آمریکایی دچار آسیب های مغزی یا جراحات جزئی شده‌اند. ایالات متحده ۹۰۰ سرباز در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز دیگر در عراق  دارد.

نگرانی فزاینده ای وجود دارد که درگیری اسرائیل و حماس ممکن است در خاورمیانه گسترش یابد و نیروهای آمریکایی به اهداف جنگی تبدیل شوند.

از زمان آغاز درگیری اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر، ایالات متحده کشتی‌های جنگی و هواپیماهای جنگنده شامل دو ناو هواپیمابر را با ادعای جلوگیری از گسترش جنگ به منطقه فرستاده است. تعداد نیروهای اضافه شده به منطقه هزاران نفر است.

رویترز گزارش داده که ارتش ایالات متحده در حال اتخاذ تدابیر جدیدی برای محافظت از نیروهای خاورمیانه خود در جریان حملات گروه‌های مقاومت است و امکان تخلیه خانواده‌های نظامی در صورت نیاز را باز گذاشته است.

مقامات می گویند که این اقدامات شامل افزایش گشت‌زنی‌های نظامی ایالات متحده، محدود کردن دسترسی به تأسیسات پایگاه و افزایش جمع آوری اطلاعات از جمله از طریق هواپیماهای بدون سرنشین و سایر عملیات‌های نظارتی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.