جایگاه پایین ایران در میان کشور‌های آماده دریافت هوش مصنوعی

بر اساس شاخص آمادگی هوش مصنوعی منتشر شده از سوی دانشگاه آکسفورد، رتبه ایران در این شاخص در میان ۱۸۱ کشور، ۷۵ است و در خاورمیانه در میان ۱۸ کشور در جایگاه ۱۲ قرار گرفته است. هوش مصنوعی، حوزه مهمی از علوم کامپیوتری است که به ایجاد داستگاه‌های قادر به بهره‌برداری از داده‌ها و یادگیری از تجربه برای انجام وظایف هوشمندانه می‌پردازد.

این حوزه از علم در سالهای اخیر آنقدر پیشرفت داشته و فراگیر شده که بخش مهمی از زندگی انسان را به خود اختصاص داده و سبک زندگی را تغییر داده است. استفاده روزافزون از این تکنولوژی و حضور پررنگ آن در زندگی ما، علاوه بر مزایای متعددی که برایمان به ارمغان آورده است، چالشهای مهمی را نیز به‌ویژه در حوزه اخلاق مطرح می‌کند که باید پیش از گسترش بیشتر این حوزه از تکنووژی حتما برای آنها چاره‌ای اندیشید. 

یکی از نشستهایی که در همین راستا برگزار شده، نشست تخصصی «هوش مصنوعی و خلاقیت‌های انسانی» به همت اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به صورت مجازی و حضوری  با حضور جمعی از صاحب‌نظران در قالب ۶ سخنرانی و بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع برگزار شد.

 دکتر هادی اکبرزاده عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و رئیس اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در این نشست با اشاره به اثرات شگرف هوش مصنوعی در امور و سبک زندگی، افزود: در سند الگوی اسلامی ایرانی در افق ۵۰ ساله ایران جز ۵ کشور پیشرفته در تولید اندیشه هدفگذاری شده است و نمی‌توان نسبت به این عصر نوین هوش مصنوعی کم‌توجهی کرد. از جمله سؤالاتی که در زمینه هوش مصنوعی سوالات متعددی مطرح است عبارتند از:
آیا هوش مصنوعی مبانی فلسفی موجود را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ آیا قلمرو انسان و اختیارات او را تقلیل می‌‌دهد؟ آیا  ارزش‌های اساسی نظیر آزادی و عدالت به مخاطره می‌اندازد؟ آیا به ارزش‌های اخلاقی می‌افزاید؟ نحوه تعامل انسان با هوش مصنوعی چیست؟ 

 دکتر غلامرضا اعوانی استاد دانشگاه شهید بهشتی در این نشست در مورد «هوش مصنوعی یا عقل تکوینی از دیدگاه حکمت الهی» گفت: ریشه واژه INTELLIGENCE در که در فارسی به هوش ترجمه شده از Intellectus  به معنای «تعقل» گرفته شده‌است که دامنه‌ای بس عمیقتر و وسیعتر از هوش و هوش مصنوعی دارد.

 عالم همه آگاهی است و آگاهی الهی در تمام ذرات وجود دارد در واقع عالم همه هوش است ولی چون تبیین مادی است آن را هوش مصنوعی می گویند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.