شرط افزایش حقوق ها در نیمه‌دوم سال اعلام شد + جزئیات

حقوق کارمندان بصورت کلی شامل حقوق پایه و پاداش‌ها و اضافه کار و مزایای اجتماعی و بیمه و مرخصی و تعطیلی و حقوق تسهیلات می شود. مدت هاست بحث افزایش حقوق کارمندان و کارگران در نیمه دوم سال از طرف دولت مطرح می شود. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم این وعده عملی خواهد شد یا خیر؟

عضو هیات مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار کشور درباره احتمال افزایش حقوق در نیمه دوم سال توضیحاتی داد.

عضو هیات مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه طرح استاد-شاگردی برده‌داری نوین است، گفت: این گونه برخورد با بازار کار سال‌هاست منسوخ شده است! بر اساس آمار جهانی هر ۷ ثانیه یک نفر به دلیل بیماری‌های شغلی جان خود را از دست می‌دهد. به این ترتیب مرگ ناشی از بیماری‌های شغلی ۶ برابر فوت ناشی از حوادث کاری است. طبق برآورد سازمان بین‌المللی کار ( ILO) هر ساله ۲.۳۴ میلیون نفر به علت حوادث شغلی از بین می‌روند که ۲.۰۲ میلیون نفر از آنها ناشی از بیماری‌های مربوط به کار است (معادل ۵۵۰۰ مرگ در روز).

مقاوله نامه از ۱۱ آگوست ۱۹۸۳ میلادی لازم‌الاجرا شد و تاکنون توسط ۷۲ کشور تصویب شده است. لایحه فوق در ایران ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی به تصویب رسید. لایحه تصویب مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی (مقاوله نامه ۱۵۵) اصلی را مطرح می‌کند که کارگران باید در برابر بیماری و آسیب‌های ناشی از کارشان محافظت شوند.

میزان دستمزد تغییر می‌کند؟

اصلانی در پاسخ به این پرسش که آیا در نیمه دوم سال دستمزدها تغییر خواهد کرد، گفت: در شورای‌عالی کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داد اگر نرخ تورم کنترل نشود یا اگر حقوق گروهی افزایش پیدا کند، حقوق جامعه کارگری نیز افزایش خواهد یافت.

این کارشناس حوزه کار عنوان کرد: همه می‌دانند تورم کنترل نشد و سبد هزینه‌ای که برای دستمزد در نظر گرفته شده بود به عنوان مثال قیمت مرغ ۵۳ هزار تومان لحاظ شده بود در حالی که امروز قیمت آن بین ۷۸ تا حدود ۹۰ هزار تومان در نوسان است. قیمت گوشت قرمز ۳۸۰ هزار تومان پیش‌بینی شده بود در حالی که امروز گوشت بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. وزیر کار و معاون امور کار قول دادند جلسه شورای‌عالی کار با دستورالعمل دستمزد به زودی برگزار شود.

نماینده کارگران در شورای حفاظت فنی در ادامه با بیان اینکه امید است ماده ۱۶۷ قانون کار دوباره مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اگر وزیر کار می‌خواهد مشکل جامعه کار و کارگری حل شود باید دستمزدها را به روز کند؛ البته بیشتر کارفرماها در شهرستان‌ها بین ۱۵ تا ۲۵ درصد به دستمزد مصوب نیروهای کار خود افزوده‌اند اما باز هم به هر شهرک صنعتی که وارد می‌شوید با بنرهای تبلیغی مواجه هستید که صاحب کارگاه و کارخانه به دنبال جذب کارگر با حقوق بالا، نهار و سرویس رفت و برگشت است. یکی از دلایل آن این است که امسال دستمزد واقعی به اندازه نرخ تورم برای جامعه کارگری افزایش نیافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.