چین: ۱۰ سال متوالی است که بزرگترین شریک تجاری ایران بوده‌ایم

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی چین، این کشور به مدت ۱۰ سال متوالی بزرگترین شریک تجاری ایران باقی مانده است.

#ایران #چین #شریک_تجاری

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی چین، این کشور تا سال ۲۰۲۲ به مدت ۱۰ سال متوالی بزرگترین شریک تجاری ایران باقی مانده است. 

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، شو جوتینگ سخنگوی این وزارتخانه پنجشنبه (۱۶ فوریه) در کنفرانسی خبری گفت تجارت چین و ایران در سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۸ میلیارد دلار آمریکا رسید که نسبت به سال قبل هفت درصد افزایش داشت.

به گزارش این رسانه چینی، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) در سفری سه روزه وارد پکن شد و در این سفر چین و ایران درباره ارتقای روابط دوجانبه اقتصادی و تجاری تبادل‌نظر کردند و به مجموعه‌ای از نتایج مثبت دست یافتند. 

این مقام چینی گفت: در گام بعدی، با همتایان ایرانی خود برای اجرای توافقات مهمی که سران دو کشور در زمینه اقتصادی و تجاری دست یافتند، کار خواهیم کرد. همکاری‌های عمل‌گرایانه را در تجارت و سایر حوزه‌ها تعمیق خواهیم کرد، محصولات ایرانی بیشتری وارد خواهیم کرد و به همکاری در ساخت ابتکار کمربند و جاده ادامه خواهیم داد. 

شو گفت که چین همکاری‌های چندجانبه بین دو کشور را تحت چارچوب‌هایی از جمله سازمان همکاری شانگهای تقویت خواهد کرد و انگیزه رشد جدید برای تعمیق مشارکت راهبردی جامع چین-ایران تزریق خواهد کرد. 

در پایان سفر سه‌روزه اخیر رئیس‌جمهور ایران و هیأت همراه به چین، دو کشور بیانیه مشترکی منتشر کردند که در بخش اقتصادی آن، دو طرف بر تسریع در اجرای برنامه همکاری جامع و ادامه افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، کشاورزی، صنعتی، انرژی تجدیدپذیر، زیرساختی و غیره توافق کردند.

در بیانیه مشترک ایران و چین همچنین بر ضرورت لغو تحریم‌ها به‌گونه‌ای قابل راستی‌آزمایی برای از سرگیری اجرای کامل و مؤثر برجام تاکید شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.