عملیات زمینی، احتمالا تله حماس برای اسرائیل باشد

محمد_ایمانی

برخی تحلیلگران غربی می‌گویند عملیات «طوفان الاقصی» اساسا برای این طراحی شد که اسرائیل را به تله عملیات زمینی در غزه بکشاند.

وب‌سایت رادیو فردا در این‌باره نوشت: آلن پی‌یره، دیپلمات فرانسوی در خاطرات خود نقل کرده که در سال ۱۹۵۷، داوید بن‌گوریون بنیانگذار دولت اسرائیل معتقد بود که «نوار غزه برای هر رژیمی، هرچه که باشد، بدبختی است.» اکنون ۶۶ سال پس از این سخن بن‌گوریون، بار دیگر فوریت بحران غزه خود را نمایان کرده است.

اسرائیل از دهه‌های گذشته تاکنون، بارها سران و اعضای گروه حماس را هدف قرار داده‌، اما هیچ‌گاه این حملات منجر به از بین رفتن کلیت این گروه نشد.

هرچند که اکنون اسرائیل به سیاست ایجاد محاصره کامل نوار غزه روی آورده، اما محاصره طولانی‌مدت غزه، به‌دلیل شرایط انسانی که برای غیرنظامیان ایجاد می‌کند، ممکن است خطر انزوای بین‌المللی خود اسرائیل را درپی داشته باشد.

همچنین آزادی حدود ۱۵۰ گروگان از دستان حماس یکی دیگر از اهداف ارتش اسرائیل است که با تهدیدهایی که این گروه علیه گروگان‌ها مطرح کرده، به پیچیدگی‌های گزینه‌های پیش‌رو افزوده است.

دقیقا از همان زمان که ایده «عملیات زمینی» ارتش اسرائیل مطرح شد، تحلیل‌ها و اظهارنظرهای مختلفی از سوی تحلیلگران درباره چالش‌های پیش‌روی اسرائیل در رسانه‌های جهان منتشر شد. برخی این نظریه را مطرح می‌کنند که اساسا «طوفان الاقصی» برای این طراحی شد که اسرائیل را به «تله» عملیات زمینی در غزه بکشاند. پی‌یر رازو، مورخ فرانسوی‌، در مقاله‌ای که در روزنامه لوموند منتشر کرد، هشدار داد: «حماس همه کار می‌کند تا اسرائیل را به دام عملیات زمینی بکشاند». او معتقد است که عملیات زمینی برای ارتش اسرائیل در غزه، ممکن است بسیار پرهزینه باشد.

کارشناسان نظامی پیش‌بینی می‌کنند که حماس برای استفاده از خیابان‌های اغلب باریک و تودرتو و ده‌ها کیلومتر تونل‌ زیرزمینی غزه در یک جنگ زمینی احتمالی آموزش دیده‌اند.

ژوزف هنروتن، مدیر مجله فرانسوی «دفاع و امنیت بین‌المللی» که پژوهشگر جنگ‌های نامتقارن است، در این زمینه به روزنامه فیگارو گفته است: «عملیات در غزه بسیار پیچیده خواهد بود.»

فرانسوا‌ هایسبورگ، پژوهشگر ارشد موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن نیز گفته که حماس پس از جنگ غزه در سال ۲۰۱۴، فرصت یافته که فضای عملیاتی خود را توسعه دهد و علاوه‌بر مسلح شدن بیشتر، «شبکه‌ای از تونل‌های بین‌ساختمانی» در غزه ایجاد کرده که در چنین شرایطی، تانک‌ها چندان به کار نخواهد آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.