ایران در کنار فراموش‌شدگان هرات / افغانستان

روایت شده از امدادگران هلال احمر در زلزله افغانستان:

ناگهان زمین لرزید و خانه‌های خشت‌وگلی روستاهای هرات به تلی از خاک تبدیل شد و ساکنان خانه‌ها را زنده‌به‌گور کرد. کسانی که در روستاها زنده مانده بودند، با بیل و کلنگ شروع به آواربرداری کردند تا زنده‌ها را نجات دهند اما با گذشت زمان امیدها برای یافتن گرفتاران زیر آوار کمرنگ شد و جنازه پشت جنازه بود که از زیر آوار بیرون می‌آمد.

هلال‌احمر ایران پس از وقوع این زمین‌لرزه مهیب، نیروهای امدادی را برای کمک به زلزله‌زدگان به هرات اعزام کرد تا عملیات جست‌وجو و اسکان سرعت بیشتری پیدا کند. محسن قربان‌زاده، مسئول امداد و نجات هلال‌احمر قائن خراسان‌جنوبی و حامد امامی دو امدادگری هستند که به‌تازگی از ماموریت هرات بازگشته‌اند و روایت و تصاویر هولناک و دست‌ اولی از این زمین‌لرزه مرگبار دارند. 

شهر هرات آسیب دیده اما بیشترین آسیب‌ها مربوط به روستاهای اطراف آن است. بعد از جلسه هماهنگی مشخص شد ۱۱ تا ۱۵روستا بیشترین آسیب را دیده است. قرار شد ما به روستاهای دارای آسیب زیاد برویم. جاده‌ها خاکی بود و رفت‌وآمد مشکل. پنج روستای نزدیک هرات دچار ترک‌خوردگی و تخریب بودند و مردم در سیاه‌چادر زندگی می‌کردند. هرچه از هرات دور می‌شدیم تخریب‌ها بیشتر بود. وقتی خود را به روستاهای دورتر رساندیم با صحنه‌هایی تلخ روبه‌رو شدیم. اغلب روستاها به تلی از خاک تبدیل شده بودند. وقتی به روستای سیاه‌آب رسیدیم، هیچ اثری در این روستا باقی نمانده و همه چیز تخریب شده بود. گروهی آنجا ماند و تیم ما به روستای کشکوک رفت و آنجا مستقر شدیم.

وضعیت امدادرسانی در این روستا 
با ورود ما بزرگ روستا سراغ‌مان آمد و اعلام کرد دختربچه‌ای مفقود است و احتمال می‌دهیم زیر آوار باشد. او و دو دوستش با هم بازی می‌کردند و جنازه دوستانش بیرون آمده اما جنازه این کودک مفقود شده است. ما جست‌وجو را با سگ و دستگاه زنده‌یاب آغاز کردیم و مطمئن شدیم او زنده نیست.

وضعیت جسدها و تعدادشان چطور بود؟
وقتی پرسیدیم که زمان زلزله کجا بوده است، گفتند در حیاط خانه مشغول بازی با دو دوستش بوده که زلزله می‌آید. تجسس را شروع کرده و با دست و بیل و کلنگ آواربرداری کردیم. کم‌کم اهالی محلی هم کنجکاو شده و به کمک ما آمدند. ظهر بود که جسد دختربچه را از میان آوار و علوفه خارج کردیم و تحویل دادیم. مشخص شد کودک هنگام زلزله به سمت دیواره آغل حیوانات رفته و زیر آوار جانش را از دست داده است.

کشور دیگری به جز ایران کمکتان کرد؟

به‌جز ایران هیچ‌کسی برای کمک نیامده بود. چادر امدادی چند کشور را دیدیم که برپا بود و وقتی پرس‌وجو کردیم مشخص شد این اقلام از سال‌های قبل در انبار بوده و میان زلزله‌زدگان توزیع شده و جز از ایران، امدادگر کشورهای دیگر برای کمک نیامده بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.