واکنش هایی که سیگار کشیدن در بدن ایجاد می کند

اغلب افراد هنگام سیگار کشیدن فقط به آرامش لحظه‌ای آن فکر می‌کنند و کمتر کسی است که به طور علمی بداند سیگار در بدن او چه واکنش‌هایی ایجاد می‌کند. در زیر به برخی از این نکات اشاره شده است.

#آثار#سیگار#بر_بدن


۱ تاثیر مستقیم نیکوتین روی راه‌های ارسال مغزی سیگنال‌های درد و ایجاد تداخل با انتقال‌دهنده‌های درد از عللی است که تحمل هر دردی از جمله کمر درد را در مصرف‌کنندگان دخانیات مشکل‌تر می‌نماید.
۲ پوکی استخوان به عنوان یکی از دلایل زمینه‌ساز و تشدیدکننده اغلب کمر دردها در افراد سیگاری شایع‌تر می‌باشد.
۳ مصرف دخانیات با تاثیر روی میزان اکسیژن خون باعث کاهش اکسیژن‌رسانی کافی برای تغذیه اجزای ستون فقرات می‌گردد.
۴ بی‌خوابی، استرس و افسردگی به عنوان علل زمینه‌ساز شناخته شده در بروز کمر درد در افراد مصرف‌کننده دخانیات به مراتب بیشتر است.
۵ افراد مصرف‌کننده سیگار و دیگر مواد دخانی کم‌تحرک‌تر بوده و کمتر مبادرت به ورزش می‌کنند و لذا اسباب ورود یکی دیگر از زمینه‌های خطر یعنی کم‌تحرکی را در افراد سیگاری مهیا می‌کنند.
۶ ترمیم ضایعات در افراد مصرف‌کننده دخانیات دیرتر اتفاق می‌افتد و لذا فرد، بدن خود را از مکانیسم‌های ترمیمی‌ خود به خود بدن تا حدی محروم می‌کند و به همین علت می‌باشد که اصولا بهبود هر گونه بیماری و زخم در این افراد با تاخیر همراه است.
۷ توجه به خود و سلامتی خود در افراد سیگاری کمتر بوده (این بی‌توجهی به خود را می‌توان در مصرف دخانیات توسط آنان، با وجود اطلاع به ضرر و زیان آن، نیز مشاهده کرد) و بی‌توجهی به روش صحیح هر وضعیت و حرکت در طول روز، خود باعث بروز و نیز بهبود نیافتن کمردرد می‌گردد.
۸ سرفه، به عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز کمردرد و بروز فتق دیسک بین مهره‌ای در افراد سیگاری بیشتر و مستمرتر وجود داشته و باعث ورود استرس مزمن به عضلات اطراف مهره‌ها می‌گردد.
۹ تحلیل دیسک‌های بین مهره‌ای (شامل کاهش آب و ارتفاع و توده دیسک) در افراد مصرف‌کننده سیگار و دیگر انواع دخانیات سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

۱۰ در افراد مصرف کننده دخانیات، چربی‌های بد از سطح بالاتری برخوردار بوده و با تسهیل در روند ایجاد سختی عروق ناحیه کمر و ستون فقرات زمینه بروز بیماری و عدم بهبود را در ناحیه تشدید می‌کنند.
۱۱ تغذیه افراد سیگاری نامنظم‌تر بوده و از کیفیت لازم برخوردار نمی‌باشد و لذا کمبود موادی نظیر روی، منیزیم، کلسیم، مس، ویتامین C، ویتامین k و ویتامین D3 در آنان در ایجاد کمردرد موثر است.
۱۲ مصرف دخانیات باعث تشدید فشارخون شده و و فشارخون با انواع درد کمر که با درد عضلانی و آرتریت مهره همراه است در ارتباط می‌باشد.
۱۳ مصرف سیگار و دیگر انواع دخانیات توانایی بدن را برای تغذیه در غضروف‌های تشکیل‌دهنده دیسک (که از ویژگی‌های خاصی برخوردار است) کم می‌کند و خود زمینه را برای بروز بیماری در ناحیه و عدم ترمیم مهیا می‌کند.
۱۴ افراد مصرف‌کننده دخانیات به واسطه بلع دود در طول تدخین، دچار نفخ شکم شده و این مساله خود به دلایل متعدد در بروز کمر درد بی‌تاثیر نمی‌باشد.
۱۵ سیگاری‌ها اکثرا دچار اختلالاتی در دستگاه گوارش می‌گردند که عدم تحمل مصرف تعداد زیادی از داروهای مورد استفاده در درمان را برای آنان باعث می‌گردد.
۱۶ نیکوتین با ایجاد تداخل دارویی در کبد با بسیاری از داروها انتظارات درمانی را برای پزشک معالج با چالش مواجه کرده و این مساله در کنار تداخل نیکوتین با انتقال‌دهنده‌های درد قرار گرفته و لذا درمان را مشکل‌تر و غیرقابل پیش‌بینی می‌کند.
۱۷ تومورهای استخوانی به عنوان یکی از علل دردهای ناحیه کمری در افراد سیگاری شایع‌تر می‌باشد.
۱۸ بروز بیماری‌های مرتبط یا تشدیدکننده دردهای کمری (مانند اختلالات گوارشی، بیماری‌های روماتیسمی‌…) در افراد مصرف‌کننده سیگار و دیگر انواع دخانیات بیشتر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.