رونمایی سامانه پنجره واحد زمین در تهران و ۱۵ استان کشور

آئین رونمایی از سامانه پنجره واحد زمین با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان تهران و دبیر هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور برگزار شد.

#رونمایی#سامانه#پنجره#واحد#زمین

به گزارش خبرگزاری افسران، امروز مجتمع قضائی امام خمینی تهران، میزبان مسئولین قوه قضائیه و دولت بود تا سامانه «پنجره واحد زمین» در تهران و ۱۵استان کشور به صورت همزمان و مجازی رونمایی شود.

سامانه پنجره واحد زمین، یک سکوی تسهیلگر ارتباطی بین سازمان‌های متولی صدور جواز زمین و اشخاص و نهادهای متقاضی کسب جواز ساخت و ساز است. نشست رونمایی از سامانه فوق امروز با حضور علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران، اصغر جهانگیر معاون  اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، سردار محمدرضا یزدی دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و حسین میررجبی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به صورت همزمان در تهران و ۱۵ استان کشور  برگزارشد.

در ابتدای این نشست علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: رونمایی از این پروژه یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است و از طریق آن انحرافات، لغزش‌ها، تخلفات، تصرفات، تغییرکاربری‌ها و واگذاری‌ها کاسته خواهد ش و تصرفات، تغییر کابری‌ها و واگذاری‌ها به حداقل خواهد رسید.

وی افزود: سامانه به صورت بر خط بر ترک فعل‌های مسوولان و تخلفات کارکنان دولتی نظارت خواهد داشت. همچنین عکس‌های ماهواره کوچک‌ترین تغییرات در پهنه منابع طبیعی را ثبت خواهند کرد. 

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: در استان‌های مختلف بین ۵۰ تا ۸۰ درصد  اطلاعات و نقشه‌های مورد نیاز رادر سامانه بارگذاری شده است.

«مازیار مباشری» نماینده سازمان فناوری اطلاعات ایران در این نشست با ارانه گزارشی از پیشرفت سامانه پنجره واحد زمین، گفت:  این سامانه از پروژه های پیشرو در کشور است که با تعامل بین سه قوه اتفاق افتاد و با هم افزایی همه امکانات و ظرفیت ها، هرچند با برخی کم و کاستی‌ها، تا اینجا جلو رفته است.

مباشری افزود: سامانه، مجموع زحمات پنج دستگاه، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و وزارت اطلاعات است که براساس قوانین و مقررات در پیشبرد آن مسئولیت اجرایی داشتند.

نماینده سازمان فناوری اطلاعات ایران اضافه کرد: از روز اول سعی کردیم با ورود سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، یک مشکل ملی را حل کنیم. آنچه در بالاترین سطح فناوری در دنیا هم مطرح است بحث سازمان دولتی به مثابه سکویی برای ذی‌نفعان باشد.

وی ادامه داد:  از یک طرف هدف این بود که زمین خواری و مبارزه با مفاسد اقتصادی آسیب شناسی شود و از طرف دیگر به متقاضیان گرفتن اراضی در کشور تسهیلاتی داده شود تا کاغدبازی‌ها در این زمینه جمع شود.سامانه درگاه متقاضیان اکنون در کل استاتهای کشور جاری است. در حوزه پایش اراضی ۱۶استان تا سال گذشته به این نقطه رسیدند.

مباشری گفت: ما در دستورالعمل، به پایش یک پهنه موظف شده بودیم ولی دنبال این بودیم که پهنه‌های دیگر را هم  پایش کنیم. در این مسیر ضعف  اطلاعاتی دستگاه‌های ما کارمان را خیلی سخت. دستگاه‌های ذی ربط می‌گفتند ماطلاعات لازم را برای پایش نداریم.

نماینده سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره نیازمندی‌هایی که باعث شد رونمایی کامل از سامانه تا امروز به تاخیر بیفتد گفت:  اول بر اساس آسیب‌شناسی پرونده تخلف در حوزه زمین باید احصا و تشکیل شود، اما انتقال پرونده شکل گرفته به قوه قضائیه بیشتر از ۱۰۰روز طول می‌کشد. ما برای حل این مشکل بین دایره حقوقی حفاظت از اراضی قوه قضائیه و سازمان فناوری اطلاعات تعاملی برقرار کردیم تا  اتصال سامانه‌ای این دو برقرار و مسئله حل شود.

مباشری افزود: مشکل دوم این است که از ما می‌پرسند اگر سامانه اجرا شده چرا کارشناسان دادگستری برای پایش اراضی از نرم افزارهایی مثل گوگل مپ و … استفاده میکنند؟ که این اشکال هنوز پابرجاست. مورد سوم هم این است که در قوانین عام کشور مثل بودجه سنوایی و… هنوز جایی برای سامانه پنجره واحد زمین صورت نگرفته است که امیدوارم کارشناسان در این جلسه برای حل این مشکلات راهکار بدهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.